Byggahus.se
Fick förslag på 3 nya aggregat (enligt nedan) från en energikille. Han skriver lite för- och nackdelar om de olika aggregaten. Vad skall man välja? Bor i Göteborg och har en gammal Bacho Minimaster som slängs ut.


HERU 90S EC, Roterande
Fördelar:
- Hög växlingsverkningsgrad
- Inget kondensavlopp
- Billig
- Likströmsfläktar, energisnåla 50% snålare än 75S

Nackdelar:
- Roterande växlare finns risk för mekaniska problem, den slutar fungera utan att man märker det
- Läckage mellan tilluft/frånluft, sämre tilluftskvalite
- Kondens återförs huset
- Lägsta tillufttemp 2-10°C, ställbar, därefter stannar ventilationen helt
- Behövs extra elbatteri för att kunna säkerhetställa vinterdrift


REC Indovent Temovex RT 400, Korsström
Fördelar
- Hög växlingsverkningsgrad
- Inget läckage mellan frånluft och tilluft, bättre tilluftskvalité
- Inbygd förvärmare 900W vilket gör vinterdrift blir tillförlitlig

Nackdelar
- Kondensavlopp
- Ingen extern styr(tillbehör) eller avläsning


Fläkt Woods RDAB, Plattväxlare
Fördelar
- Inget läckage mellan tilluft & frånluft
- Inbygd förvärmare 2000W vilket gör vinterdrift tillförlitlig

Nackdelar
- Ingen extern styrning(tillbehör) eller avläsning
- Något mindre återvinning med plattväxlare
 
Ett aggregat med förvärmare verkar inte direkt tilltalande.Om du ska ha ett nytt aggregat som skall passa ovanför spisen så sök efter nåt som det går hyfsat enkelt att ansluta med de anslutningar som kommer ner från taket. Det finns ett flertal med bra återvinning och som i stort sett klarar tilluftstempen utan hjälp av eleftervärme. Ställer du ner termostaten kommer du garanterat märka ifall rotorn skulle sluta att fungera. Flexit är ett märke som inte nämnts,Ilto ett annat.
 
Jag bytte från Minimaster ACC till en RDKR, dvs en ny FTX ovanpå spisen med roterande växlare.

340 dagar om året är den fantastisk. Tuffar på 60 Watt och behöver aldrig eftervärmare. Tilluften håller inställd nivå, otrolig pryl. Funkar klockrent.

De återstående 25 dagarna är det jäkligt kallt ute. Då återvinner fanskapet fukt och fryser fast ibland. Det blir imma på rutorna och rotorn kan fastna under avfrostning - har hänt tre ggr i vinter. Fuktåtervinningen märks när det är -10C eller kallare och många personer hemma. Fastfrysningen kan inträffa då och då när det är kallare än -15C, verkar hänga ihop med fuktåtervinningen. Dvs är det många hemma och kondens på rutorna - ja då fryser fanskapet fast. Är ingen hemma så finns inget fukttillskott och den fryser inte fast.

Inte helt enkelt alltså.
 
Redigerat:
Hej Consensus!

Hur har det gått med remmen och motorn som driver växlarn när den fryser fast?
Det är ett problem jag också noterat. Det har dock bara hänt en gång att den stått och malt mer än en kort tid med fastfryst rotor. Då slirade remskivan och det blev lite gummipulver under motorn. Inte bra. Men slitaget var minimalt. De andra gångerna märkte jag direkt att något var fel, det hörs tydligt.

Jag tycker det är konstigt att RDKR frostar av med en metod där man stänger av tilluftsfläkten och STOPPAR rotorn. Rotorn avfrostas i sektorer. Det skapar ju möjlighet för fastfrysning. Om man frostade av den utan att stoppa rotorn så skulle den inte kunna frysa fast, tex genom att dra ner rotationshastigheten. Men jag gissar att drivkretsarna bara tillåter på eller av på drivmotorn.
 
Fläktwoods släpper ett nytt vindsaggregat som heter RDAE nu i vår med roterande växlare.
Med ett grymt SFP värde.
Bäst i klassen.
Vad bra, då tar det bara 3-4 år innan de har rättat till alla barnsjukdomar på det då, så att det går att sälja till kund utan problem.....:S;)
 
Enligt mina efterforskningar så är det nya RDAE aggregatet en anpassning/vidareutveckling av det befintliga RDAR aggregatet. Det kommer att passa bättre för vindsmontering (anslutningarna på två sidor samt gjort för att monteras liggande). SOm jag förstår säljs det redan i Danmark, men väntar på ngn certifiering innan det börjar säljas i Sverige.

Om någon vet ngt mer om detta är jag intresserad då jag själv planerat att byta ut mitt gamla RDAA aggregat mot ett RDAE.
 
Står även jag ii begrepp byta ut mitt rexovent från 70 talet.
hus 200 m2, Umeå
Har olika förslag beroende på säljare...

HERU 90 eller 130 s EC
Lossnay LGH 35RX5
RDAE (har EC )

ingen av dessa finns ju tyvärr med i energimyndighetens test från mars/februari i år.

Tycker RDAE verkar intressant men kostar ju kanske mest.
Hur ställer man upp vettig formel för att finna om man i längden gör bättre affär med RDAE mot HERUn
LOSSNAY får jag inte grepp om men den får man billigt men... hittar ingen post här på någon som har en sådan. tveksam..

Vidare detta med filter, F7 kostar betydligt mer än till min nuvarande rexovent
hur komer man billigast undan? Extra grövre filter i extern låda som är billigare kanske?
 
Temovexen är en motströmsväxlare. Det finns nyare versioner, men bara stående. De har EC fläktar, bättre styrning och klarar sig utan avfrostning.

Ett alternativ till Heru 90 S EC är Systemair VR400 DC. Väldigt lika varandra. Heru har billigare filter + att de har fin filter även på frånluften.

Jag tycker du skall glömma något med Lossnay växlare. De är av papp och kan inte rengöras.
 
Om jag får hoppa in.... Vi har ett Rexovent på vinden. Det är från -80, samma med elpannan, vattenburen elvärme alltså.
Har ni funderat på en komplett lösning t ex Nibe 410p?
Våra prylar är nu 30 år gamla, och ett byte av båda dessa anheter ligger antagligen nära i tiden. Denna Nibe har ju förvärmd tilluft, "bara" att koppla in på det befintliga tilluftsystemet isåfall.
Ber om ursäkt för kapad tråd, men mina funderingar ligger i takt med era.
/Peter