3 668 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
kyla från heru aggregat?
Hej!
Börjat planera ventilationen i huset tänkte köpa ett Heru aggregat.
Det står nåt om-för till och frånluftsventilation med kyl och värmeåtervinning.
Hur funkar de med kylningen.ska aggregatet kopplas ihop me bergvärmen eller hur går man till väga.
mkt tacksam för svar
mvh
Börjat planera ventilationen i huset tänkte köpa ett Heru aggregat.
Det står nåt om-för till och frånluftsventilation med kyl och värmeåtervinning.
Hur funkar de med kylningen.ska aggregatet kopplas ihop me bergvärmen eller hur går man till väga.
mkt tacksam för svar
mvh
Tror det där handlar om att värmen eller kylan återvinns från frånluften. En värmeväxlare gör att inkommande luft får en temperatur som är nästan den som frånluften har.
På vintern t.ex. om det är 0 grader ute och 20 grader inne. Så kommer värmeväxlaren att värma inkommande luft så den blir nästan 20 grader.
På sommaren (innan huset blivit riktigt varmt inomhus) så kan det t.ex. vara 28 grader ute och 22 grader inne. Då kommer värmeväxlaren kyla inkommande luft, så den blir straxt över 22 grader.
På vintern t.ex. om det är 0 grader ute och 20 grader inne. Så kommer värmeväxlaren att värma inkommande luft så den blir nästan 20 grader.
På sommaren (innan huset blivit riktigt varmt inomhus) så kan det t.ex. vara 28 grader ute och 22 grader inne. Då kommer värmeväxlaren kyla inkommande luft, så den blir straxt över 22 grader.
Njaej...Mich skrev:Tror det där handlar om att värmen eller kylan återvinns från frånluften. En värmeväxlare gör att inkommande luft får en temperatur som är nästan den som frånluften har.
Du har rätt ang vintern, men på sommaren stannar den roterande värmeväxlaren om tilluften överstiger ett förinställt värde, tex 16 grader. Det innebär att om det är 16 grader ute på natten och 25 grader inomhus, så värmeväxlas inte uteluften utan blåses in 16-gradig. Det är gratis AC men fungerar bara under vissa förhållanden förstås.
Jag skrev värmeväxlaren, inte något speciellt aggregat. Och det du skiver (stannar roterande vid tilluft temp) är något som man inte vill ha och tyder på ett dåligt konstruerat aggregat (men du vet nog att flera parametrar skall styra, men skrev lite kort). Så funkar inte det nya Heru 90 S EC, som finns lite info om i en annan tråd. Däremot stog det att det forcerar fläktarna vid sommar-natt-kyla. Hoppas de har fixat denna 'bugg'.
men, visst, jag kanske borde tagit upp sommar-bypass läget också.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Utveckla det där med att man "inte vill att växlaren stannar om tilluften redan uppnått ett visst börvärde". Jag hänger inte med.Mich skrev:Jag skrev värmeväxlaren, inte något speciellt aggregat. Och det du skiver (stannar roterande vid tilluft temp) är något som man inte vill ha och tyder på ett dåligt konstruerat aggregat (men du vet nog att flera parametrar skall styra, men skrev lite kort). Så funkar inte det nya Heru 90 S EC, som finns lite info om i en annan tråd. Däremot stog det att det forcerar fläktarna vid sommar-natt-kyla. Hoppas de har fixat denna 'bugg'.
Varför skulle man vilja värma upp huset ännu mer en varm sommardag/natt? Så länge växlaren i en Heru 90 snurrar så värmer den upp uteluften med avluftens värmeenergi.
P.g.a. att då kommer huset värmas upp dagtid, då det är varmare ute än inne. Därför bör aggregatet styra växlaren på andra indata än bara tilluft temp. Så som t.ex. nya agg från Heru, SystemAir och Temovex (med flera) gör. Detta så att växlaren används för att kyla inkommande luft när det är varmare ute än inne. När det är kallare ute än inne så kör man utan växlare så den kalla nattluften kommer in utan att värmas i växlaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden