Har precis fått en offert på ett arbete, och tänkte bara kolla om det verkar rimligt. Lgh där vi får koppla på vår fläkt till det centrala systemet med ett "reglerspjäll".

Ett hål i väggen för det centrala ventilationssystemet finns, och en ny köksfläkt är uppsatt.
Arbetet som ska utföras är:
1. Breddning av hålet från lägenheten till det centrala (det är bara typ 7cm nu).
2. Dra en sån där ventilationsslang ca ½-1m, med en 90-graders sväng.
3. Sätta fast reglerspjället i fläkten, ev injusteringar och sånt?

Sen är det en detalj med elen:
4. Ta bort ett befintlig eluttag, sätt en ny dosa där uttaget satt, dra en kabel ca 0.5m, och sätt ett nytt tvåvägsuttag, gissar att det får vara fastsatt i kaklet.

Vad skulle ni spontant uppskatta detta till (inkl. material)?

7000 +moms??

Oj, låter nästan som att det är du som är min leverantör - hur mycket på varje del där då?

Har ju inte koll på hur mycket jobb det är, men eljobbet borde ur min synvinkel ligga runt någon timme + material för kanske 150 - så säg 800 där?
Sen har vi en spiroböj för ca 350?
En köksfläktsslang för ca 300?
Själva spjället tror jag kostar runt 1500 inkl arbete normalt. (enligt http://www.hsb.se/mitt/paronet/spisar, inte min förening)

Då är vi uppe i 3000, inkl arbete för montering av spjället. Jag har tagit alla priser inkl moms. Det som tillkommer är arbetstiden för att sätta ihop alla grejer och ev material vid breddning av hålet.

Då undrar ju jag var min uppskattning går helt snett?

haha nej du jag bara drog en vild chansning, och då man nästan alltid blir besviken över sådana offerter så högg jag i lite grann :) hade ju hoppats på mindre men...jag väljer och inte gå in på detaljer, dels för att att jag inte har någon järn koll på vad sådan prylar kostar och dels kan det ju bero på så mycket annat runt om. Det kan säkert någon annan svara bättre på..

Mvh Ivan

Lizzardo
Niklas_x skrev:
Oj, låter nästan som att det är du som är min leverantör - hur mycket på varje del där då?

Har ju inte koll på hur mycket jobb det är, men eljobbet borde ur min synvinkel ligga runt någon timme + material för kanske 150 - så säg 800 där?
Sen har vi en spiroböj för ca 350?
En köksfläktsslang för ca 300?
Själva spjället tror jag kostar runt 1500 inkl arbete normalt. (enligt [länk], inte min förening)

Då är vi uppe i 3000, inkl arbete för montering av spjället. Jag har tagit alla priser inkl moms. Det som tillkommer är arbetstiden för att sätta ihop alla grejer och ev material vid breddning av hålet.

Då undrar ju jag var min uppskattning går helt snett?
Nu vet jag inte hur du bor men du bör nog även räkna med milersättning och kostnad för arbetsbil.
Är det en "allt i allo" som fixar jobbet eller en gubbe för el och en annan för vent/håltagning?
Att hämta material tar även det tid som bör räknas med

Redigerat:
Så, ett förslag på 4500 ska man kanske vara nöjd med?

Ingen lär ju ta jobbet om de inte får fakturera iaf 1 dags jobb för 1 person eller 2 halvdagar för 2 olika (el och montering). Så med 500 kr/h så är det ju knappast ett orimligt pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.