K
Kefa: Hur är det med PAX fläktarna, vilken skall man ha?
8 svar · 1,3k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Ljudet kan jag hålla med, men "bra" tilluftsdon är idag väldigt tysta upp till 15 l/s. Tänk på att ställa in så låga luftflöde som 4 och 6 l/s är väldigt svårt i praktiken.
9 svar · 7,2k läst
·
Patrick E
Patrick E: Till Heru-aggregaten finns det möjlighet att styra dem med en sensor för RH. Vet inte om det gäller alla modeller eller om det är en nya funktion som bara finns på de senare aggregaten.
4 svar · 2,8k läst
G
Gubbe81: Ingen som har ngn idé??
1 svar · 2,8k läst
J
Josth: Lite information om ventilation i allmänhet: http://www.deltate.se/artiklar/Klimat/Arstid/arstid.htm Alltså en fördel att kunna variera ventilationen något mellan olika årstider och behov i huset genom olika inställningar på fläkten även om Boverket har en fastspikad ventilationsnorm. Moderna hus är byggda så att det alltid måste finnas undertryck och åtminstone visst fläktdrag
14 svar · 18,9k läst
T
Tjoa: [citat] Nja, du behöver inte göra ett stopp, men det underlättar för luftflödet om du kan trä in en 90graders böj uppåt i kanalen om du ändå ska hacka hål. Behöver inte sitta nära, bara man kommer åt allt med rensvajer. Man klarar minst en 90graders böj med viskan.
3 svar · 5,3k läst
Patrick E
Patrick E: När jag rev ut mitt drygt 30-åriga frånluftssystem i samband med installation av FTX var jag förvånad över hur lite damm set faktiskt var i själva kanalerna. Värst var det i 90-graderskrökarna i tvättstuga och badrum, men raksträckorna därefter var mer eller mindre rena. Jag kunde inte heller hitta något filter som det du beskriver när jag kollade runt. Hoppas du hittar det du
4 svar · 1,4k läst
Consensus
Consensus: trevligt!
5 svar · 1,8k läst
F
Forbo: Samma eller likadan produkt, till försäljning: http://www.energybuilding.se/index.htm
1 svar · 902 läst
O
orparn: :S Är det inte det knoppen mitt på är till för ? Själv har jag haft två olika fläktar med fuktautomatik men jag tycker det är nästan omöjligt att få till en inställning som funkar. Antingen går den aldrig igång på grund av fukt eller så stänger den aldrig av sig :S Dessutom om man hittat ett läge som funkar så kan man ge sig på att fläkten kommer att börja gå konstant när
1 svar · 5,4k läst
·
T
TheGame: Har samma hus och det sades exakt samma när vi flyttade in. Nu har vi 3-glas fönster och ett FTX ventilation och innomhusklimatet är 100ggr bättre än då vi flyttade in. Vi hade tidigare bott i nya lägenheter som var ventilerade så vi märkte skillnad
2 svar · 2,8k läst
N
norrbottenstorpet: Du får väl stänga en i taget till dess att du hittar lagom flöde. Om man ska vara noggrann kan man hyra mätutrustning för att mäta flödet vid "utgående kanal". Lite mera lekmannamässigt är att hålla upp ett papper för att "känna av" flödet som du har nu, samt stänga till dess du har något du själv tycker känns lagom. Att den kalla luften kyler är oundvikligt. Om du har
1 svar · 2,4k läst
B
Bhodi: [citat] Ah då förstår jag hur du menar. Låter som en helt perfekt lösning och jag ska genast presentera den för styrelsen. Stort tack :)
4 svar · 2,0k läst
J
JOW: Hittade en tabell här. Där kan man utläsa daggpunkten (i grC) vid olika RH (%) och luttemperatur (grC).
9 svar · 5,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Någon vätska sugs nog inte in, bara vattenånga. Först när den fuktbemängda luften når värmeväxlaren sänks temperaturen och ångan kan kondensera. Detta sker alltså normalt EFTER filtret, som ju är till för att skydda värmeväxlaren från nedsmutsning. Filtret klarar sig nog fint.
1 svar · 1,1k läst
E
erinyq: Jag fick den briljanta idén att sätta in radiatordon när jag bygger ut huset. Tanken är att få förvärmd luft in i huset. Är det någon som satt in detta i ett hus med självdrag? Min huvudvärk är att jag skall ha Purmo-radiatorer och deras lösning heter Purmo Air. Det är en slag låda som man sätter bakom radiatorn och ganska mycket av den sticker fram under elementet. Det är mao
0 svar · 1,7k läst
R
rocketlauncher: De flesta granab, nivell, system platon säljer utrustning som kopplas till FTX. 50m2 kräver cirka 8l/s extra i kapacitet av ftx aggregatet. Hade valt granab eller platon (då det ej har organiska material) alla dagar beroende på hur mycket man vill att det ska bygga på hojden. Frågan är bara hur mycket värme kan man spara på att återvinning av det från grunden!?
2 svar · 10,8k läst
Patrick E
Patrick E: Fick ett FTX-system projekterat av en ventilationsfirma i våras. Kanalerna ligger på kallvind i en enplansvilla på 170 m2. Det finns inga rensluckor installerade.
5 svar · 7,8k läst
M
mrblomman: Kan du tipsa om något rejälare?
2 svar · 1,8k läst
J
JanneL: Prata med styrelsen. De borde ha en ritning över ventilationen. Har du otur kan väggen dessutom ha en bärande funktion om den ligger mot grannlägenheten.
1 svar · 1,6k läst
M
mrblomman: Någon som testat denna?? http://www.soltechwebshop.com/soltech-flex/soltech-flex.html //Micke
6 svar · 4,5k läst
H
heliac: Lånar tråden lite istället för att skapa en ny om samma fråga. Har ett 2-plans äldre hus med öppen planlösning på bägge plan. Kamin nere, en väldigt effektiv sådan. Blir utan vidare 35-40 grader i vardagsrummet nere när man eldar i den. I ena hörnet av huset finns trapphuset. Och det kommer upp varm luft där men det tar lång tid. Funderar på att ta hål i golvet på
5 svar · 3,3k läst
S
Sussimi: Ja det finns en helt ny ventilation på marknaden. Man behöver ingen kanaldragning och den återvinner . Man måste visst sätta in 2 ventiler. Sä mycket mer vat jag inte. Sök på nätet för jag vet inte vad den heter.
2 svar · 1,2k läst
P
pyerdarn: nej de leder ingen stans och prata med dom men inte heller och göra anonym anmälan då blir man bara förbannad.. vet själv hur det är eldade med ved i kombipanna utan tankar och fick 2 anmälningar sen köpte jag 500 olja då fan fick ja en till på att de luktade diesel av min byggnad.. fick tag i den som anmälde och förklara nog va de ä som gäller om han håller på.. sen gick jag
37 svar · 31,0k läst
K
kolvas: Dom flesta moderna aggregat har ju ett "bortaläge" och jag stye mitt aggregat så att det går in på bortaläget när vi larmar på, detta har jag övervakat lite och i bortaläge går aldrig min elvärmare in så det spar nog en del och jag hsr inte haft kondens eller dålig luft
5 svar · 2,6k läst
A
Avemo: Frånluftkanalerna är ofta gemensamma för flera lägenheter. Om du ansluter en fläkt till den så kommer ditt matos troligen att blåsa in hos andra i huset. Därför får man inte ansluta en fläkt till frånluftkanalen. Eftersom du får in andras matos är det troligt att någon annan i huset har anslutit en fläkt i alla fall. Erik
1 svar · 2,1k läst
S
Second: Står jag i köket och hör konstigheter i gillestugan så ser jag bara fördelar med det :)
5 svar · 1,8k läst
E
exerg: Värmespridningen blir med ett vanligt ventilationsflöde mycket marginellt. För att flytta 1 kw (ungefär vad 1 st element ger) behövs ca 300 kubikmeter luft/tim om temperaturen i kaminrummet är 12 grader högre ( vilket tom kan vara möjligt att uppnå) än i de övriga rummen som är berörda av den inblåsta varmluften. Under luftvärmeepoken på 80-talet blåstes in upp till 50-gradig
4 svar · 1,3k läst
R
Rena: Hej, Upptäckte i samband med en renovering att förra ägaren endast monterat en fläktkåpa utan varken anslutning till utsug eller kolfilter. Med andra ord så blåser den i princip bara runt luften i köket. Det är en bostadsrätt och där finns nått rör som är igenpluggat, antar man inte får använda detta då det väl är rätt ovanligt med sådan anslutning i bostadsrätter numera.
0 svar · 882 läst
Robert 75
Robert 75: Håller just nu på med att planera ventilationen för vårt blivande souterränghus med en BYA om 100m2. Som det ser ut nu blir det en frånluftvärmepump och inte bergvärme och jag har fått lite olika bud hur man ska tänka ang placering av frånluftstos. Att man ska ha dessa i våtrum och kök verkar alla (inkl mig själv...) vara överens om men min fundering är om man även ska placera
0 svar · 662 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.