10 155 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Instängd luft i sovrum
Vi har ett relativt nytt hus byggt 2003 med mekanisk frånluft.
Termostatstyrd tilluft i vardagsrum och sovrummen
Upplever luftkvalitén som bra i alla rum utom i "master-bedroom"
Där sitter en 100mm Velco tilluftsdon vilket ju bör räcka för 15 kvm.
Vi stänger gärna sovrumsdörren nattetid för att få det mörkt och tyst och
ibland lite vuxentid "notch-notch..no what I mean":blushing:
Det finns inga trösklar mellan rummen så tanken var väl att luften skulle cirkulera
under dörren vidare ut i huset.
Det känns som den lösningen inte funkar så bra.
Vad är den bästa åtgärden för att få bättre cirkulation med stängd dörr?
Ibland kan ju någon i familjen vara uppe och då kanske man vill stänga om
sig för att sova.
Ska man borra ett antal hål på rad ovanför dörren och täcka med en spalt-överluftsventil?
Eller ska man ta upp en 100mm tallriksventil?
Såg i nåt tips att man skulle ta av en centimeter på överkant av dörren med.
Men som sagt, det är bra om inte ljud från övriga huset fortplantar sig alltför bra.
Tacksam för tips!
Termostatstyrd tilluft i vardagsrum och sovrummen
Upplever luftkvalitén som bra i alla rum utom i "master-bedroom"
Där sitter en 100mm Velco tilluftsdon vilket ju bör räcka för 15 kvm.
Vi stänger gärna sovrumsdörren nattetid för att få det mörkt och tyst och
ibland lite vuxentid "notch-notch..no what I mean":blushing:
Det finns inga trösklar mellan rummen så tanken var väl att luften skulle cirkulera
under dörren vidare ut i huset.
Det känns som den lösningen inte funkar så bra.
Vad är den bästa åtgärden för att få bättre cirkulation med stängd dörr?
Ibland kan ju någon i familjen vara uppe och då kanske man vill stänga om
sig för att sova.
Ska man borra ett antal hål på rad ovanför dörren och täcka med en spalt-överluftsventil?
Eller ska man ta upp en 100mm tallriksventil?
Såg i nåt tips att man skulle ta av en centimeter på överkant av dörren med.
Men som sagt, det är bra om inte ljud från övriga huset fortplantar sig alltför bra.
Tacksam för tips!
Produkter som diskuteras: "överluftsventil"
Överluftsventil 363 x 29 mm Fresh
2 st överluftsdon
87 kr inkl moms
Läs mer
Är sovrummet på övervåningen så är det nästan regel att det inte fungerar. Undertrycket på nedre våningen är betydligt större än på övervåningen. Det är snarare så att ventilerna på övervåningen oftast släpper ut luft istället för tvärtom vilket beror på att samma luftmängd som sugs ut ur huset redan ersatts av ventilerna på nedre plan. Friskluftsventiler som sitter ovanför fönstren på övervåningar sitter på fel ställe.
Hur stor glipa har du under dörren? Du bör ha minst 1 cm där för att få samma area som på tilluftsdonet (om dörren är 73 cm bred.
Men du säger det är termostatstyrda tilluftsdon. Funkar det som det är tänkt i sovrummet då. Den kanske öppnar för lite?
Men du säger det är termostatstyrda tilluftsdon. Funkar det som det är tänkt i sovrummet då. Den kanske öppnar för lite?
Jag tror att det högst är 5 mm springa undertill. Dessutom så sägs det ju i flera artiklar att luft från torra utrymmen skall transporteras högt upp och inte nertill.hheheh skrev:
Jag upplever det nog inte som att tilluftsdonet släpper in för lite luft.
Det går ju att manuellt öka men jag tror snarare att luften inte kommer vidare när dörren är stängd. Med halvöppen dörr är ju klimatet utmärkt.
Det blir nog till att ta fram sticksågen och borra en ventilöppning ovanför dörren om ingen
kommer med nåt radikalt annorlunda angreppssätt.
Min uppfattning är att master-bedroom behöver dubbla friskluftventiler av standardmodellen men att hustillverkarna och ventilationsfolket tyvärr missat detta behov. Dörrspringan kan också behöva kompletteras med extra hål nertill på dörren och ventgaller på båda sidor. Som nödlösning kan man ju testa minska öppningen i andra väggventiler som sitter i t.ex. entréhall, allrum/vardagsrum etc där luften har ingen eller bara en stängd dörr att passera på vägen till frånluftventilen i köket, badrummet etc. Samtidigt även öka ventilationsfläkten en del. Därigenom tvinga mer ventilation via sovrummen, särskilt om natten.
Du är rätt ute, det är uppe den varma gamla använda luften samlas och det är den som behöver dras ut ur rummet. Gör någon form av ventil upptill, antingen springa i dörren eller i väggen ovanför. Vilken du tycker är smidigast.
Sedan kan du även kanske ta bort thermostyrningen i detta rum eller i alla fall öka min läget. Du behöver ju frisk luft kalla nätter också.
Sedan kan du även kanske ta bort thermostyrningen i detta rum eller i alla fall öka min läget. Du behöver ju frisk luft kalla nätter också.
Josth!Josth skrev:Min uppfattning är att master-bedroom behöver dubbla friskluftventiler av standardmodellen men att hustillverkarna och ventilationsfolket tyvärr missat detta behov. Dörrspringan kan också behöva kompletteras med extra hål nertill på dörren och ventgaller på båda sidor. Som nödlösning kan man ju testa minska öppningen i andra väggventiler som sitter i t.ex. entréhall, allrum/vardagsrum etc där luften har ingen eller bara en stängd dörr att passera på vägen till frånluftventilen i köket, badrummet etc. Samtidigt även öka ventilationsfläkten en del. Därigenom tvinga mer ventilation via sovrummen, särskilt om natten.
Min fru är inne på samma teori som dig, att ett extra tillfuftsdon behövs.
Förutom att det är mera stök att gå genom ytterväggen så är jag ändå tveksam
till detta. Det kommer ju inte in mera luft än vad som går ut ur huset med frånluftsfläkten. Om inte luften kommer vidare tillräckligt fort ut ur sovrummet så spelar det väl ingen roll om det är en eller två ventiler. Eller tänker jag fel?
Fler friskluftventiler betyder lägre undertryck och ökande luftflöde i huset med samma frånsluftsfläkt. Därför bör fläkten då ökas så att undertrycket bibehålls (enligt hustillverkarens spec) och därmed erhålls ett större ventilationsflöde. Detta fördelas i första hand på de ställen där luften har "lättaste vägen". För små springor under dörrar motverkar givetvis extra ventiler om inte öppningsareorna motsvarar varandra. Mät och räkna! Anledningen att man inte sätter dörrspringan i ovankanten är att det kan bli som en "jet-stråle" med friskluft från ventilen ovanför fönstret till dörren utan att resten av luften i rummet rörs om i tillräckligt. Å andra sidan samlas den varma förbrukade luften i taket så tilluften borde sitta lågt om det inte vore för kalldraget som kan upptså...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
