Hej
Nyinflyttad i en 1 1/2 plans villa med självdrag..var ett gammalt eternit hus vi har isolerat och bräd slagit och bytt tak och tätat alla fönster så min fråga är hur får jag självdraget att funka igen?
På nedervåningen har vi 1 sovrum och vardags rum + hall + kök + en liten toalett med en fläkt(med kallras skydd) som bara är igång så länge lampan är tänd och på övervåningen har vi hallen + 3 sovrum + dusch/toalett där det sitter en paxfläkt som är timer och fuktstyrd(med kallras skydd) ..i ett av sovrummen uppe sitter ett frånluftsdon som går till skorsten..
men problemet för mig är att startar jag köksfläkten så blir frånluftsdonet uppe ett tilluftsdon??måste jag bomma igen frånluftsdonet och bara köra med duschens pax fläkt eller går det att lösa med fönsterventiler??och bommar jag igen frånluftsdonet till skorsten så går väl den varma luften ut genom fönsterventilerna uppe?
satt in fönsterventiler i alla 3 sovrum + balkongdörren i hallen uppe och ska sätta nere i sovrum + vardagsrum och sugen att sätta i köket också och fattar inte varför det är så fel att ha tilluft i kök???för köksfläkten som går en halvtimme per dag om ens det ibland blir ju ingen vidare frånluft som man läser att den ska vara???nybörjare på självdrag så tacksam för alla förslag jag kan få
Vill verkligen undvika väggventiler
mvh micke