Ventilation
Edit_Kräpp: Hej Kondens i rum kan te x uppstå under tillfällig höjning av fukthalten i luften eller helt krasst när fuktig varm luft träffar en kall glasruta. Skulle tro att du är inne på rätt spår med bättre ventilation. Ventilerna kan placeras under fönster vid radiator eller högre upp, t ex Fresch. Fördelar och nackdelar med båda. Säg så här... Du ska totalt ha ett minimiflöde av 0,35
Forbo: Ingen expert, men mina korvören: - Du får olika temperaturer inom och utomhus även utan uppvärmning inomhus, så visst självdrag uppstår ju, men antagligen högst varierande... - Badrumsventilation fungerar ju bäst när man tar tilluften under dörrspringan under dörren och suger ut via frånluftsdon i tak/högt upp, så det borde ju vara rimligt med antagandet att tilluften primärt ska
Tjoa: Lindabs version av gpdf heter kvg. Kgeb hette innan kso har jag för mig, men hittar inte den längre. Kan din handlare beställa från lindab kan de beställa från fläktwoods med. Helt övertygad om detta, annars kan din lokala plåtslagare ta hem dom.
Gusten87: Som tidigare inlägg, används ngn kanal till eldning eller kommer att användas till eldning så passar värmeculit bra och om jag inte minns fel så har den ngn positiv funktion ihop med fukt! Men kan ha fått det om bakfoten :P
Marlen Eskilsson: I varje sovrum ska det väl sitta en ventil för att luften ska vara fräsch. Så är det på gamla hus med självdrag. Man tar in luften i sovrum, vardagsrum och drar ut den i kök, badrum och tvättstuga (sk. förstärkt självdrag). Idag har man ju förstärkt självdrag oftast pga livsstilen med duschar varje dag. FTX-ventilation kräver ett helt tätt hus. Jag tror att det räcker att du tar
trojlee: Skulle vilja göra något åt ventilationen i vårat hus. Det är byggt på 50-talet med självdrag. Vi har bytt fönster och satt in en kamin så ventilationen är som sagt sämre även fast det är spaltventiler i alla fönster samt pax-fläktar i våtrum. Vi har källare och jag hade velat ha något system med värmeåtervinning som även kan sprida varm torr luft till källaren....vad finns
Sommartorparn: Mycket möjligt att du inte har någon tilluft. Kanske aldrig ens har varit. Så är det i mina föräldrars 50-talshus. Tallriksventil i kök och bad samt ingen tilluft någonstans. Tilluften kom väl in genom otäta fönster misstänker jag. Självdragsventilation funkar egentligen bara bra när temperaturskillnaden mellan ute och inne är hög. Då funkar den även om man inte eldar. Resten av
Steinmeister: Bra tråd detta. Jag har eternitrör från våra två sovrum som ansluter till skorstenen från köksfläkten. Antar att dessa måste vara frånluftsventiler eftersom de ansluter till fläktens skorsten??? OM jag sätter en sugfläkt på skorstenen för att skapa bättre drag i självdraget och på så sätt undvika fukt på vinden så borde det lösa biffen? Är dock rädd att jag kommer suga in
platon1980: [citat] Ajaj, så trög jag är då, suttit och tänkt på olika "smarta" lösningar i fyra timmar nu, men inte fn kunde jag komma på det. Tack som sjutton!
Mikael_L: Här finns det lite mer att påbörja en djupdykning om kastlängder och spridningsmönster: http://itsolution.lindab.com/LindabWebProductsDoc/pDF/Documentation/Comfort/se/Technical/A_04_Theory.pdf http://www.halton.se/halton/se/cms.nsf/files/288BFBC49257B6DAC22572A00023F07A/$file/Air_diffusion_dg_se.pdf Coandaeffekten is da shit !!! :cool:
mahgnuz: Flyttar fläkten i köket 1/2m iom renovering och behöver förlänga imkanalen lite grann. HAde tänkt att ta en bit spiroför och länga röret mha 2 nipplar. Nu visar det sig att rör nu för tiden Ä( och nipplar) är 125 mm i diameter....hur får jag ihop mitt gamla rör med den nya standarden på bästa/lättaste sätt? Jag har sett att det finns böjliga "flex"-aluminiumrör i diametern
joppedaman: Ja det blir nog det, eller att använda fläkten som dragkåpa endast! blir ju samma som innan iaf. men synd när man har en så fin fläkt nu bara! Tack för hjälpen Consesus!
Mikael_L: Dom två nedersta diagrammen här: http://www.lfs-web.se/fukt.htm är också enkla och rätt bra. Men ett mollier-diagram är ju det allra bästa ur strikt fysikalisk och vetenskaplig synvinkel. :)
Consensus: Det låter udda att dra ventilationsrör i parallelltak. Normalt går de upp genom ett schakt, upp på vinden och sedan fördelas de ned genom vindsbjälklaget. Drar du i snedtaket så minskar du ju isoleringen i snedtaket. Osäkert vad konsekvensen blir.
Kristina J: Vi har ett tre meter brett vattendrag som rinner genom trädgården D v s det är nästan stillastående, utom när vårfloden sätter in. Vi har nu fått järnbakterier i vattnet, vilket gör att det verkligen ser äckligt ut. Det ser ut att vara ett lager av rödbrun sörja på vattenytan. Finns det något överhuvud taget som vi kan göra för att få bort det?
ltfrebac: Hur göra, har en "snickarmonterad" frånluftskanal som jag återanvänder iom FTX-konvertering. Hela stammen är 125 med 4 avstick till kök,wc,dusch,tvätt men avsticken är bara T-rör 125 rakt ner genom taket under kanalen. De don som sitter närmast där jag går på med 160 frånluft till aggregat behöver strypas på något sätt och inte bara i donen. Finns det strypinsatser man kan
BigGitt: Ja. Dessa kallas ljuddämpare. De flesta vent firmor har i olika storlekar. Exempel. http://www.luftbutiken.se/ljuddampare/483-ljuddamparslang-stl-100.html
Patrick E: Rekommendationen jag fick när jag installerade min FTX var att isolera även flexdämparna. Kör med 45 mm byggmatta på av/uteluft.
Dr.SiC: Om man nu går på Tjoas tes att det måste vara 14l/s för att få balans så är ju systemet felkonstruerat. För få tilluftsdon eller för många frånluftsdon är antalgligen problemet. Jag har precis som largab dragit ner mitt system till ca 2/3 (av 4l/s/sovplats) då jag tycker det stör för mkt annars. Vet inte om TS aggregat går att styra tilluft och frånluft individuellt (som mitt)
joppedaman: Kan man montera en alliance fläkt utan det separata spjället(får inte plats pg.av extern motor bakom kryddhyllan) vad kommer att hända isåfall om man skippar det? Har en gammal enessens som styr hela husets vent som skall bytas ut mot en ny Franke 604-16.
Josth: Relativa luftfuktigheten RF% ökar när temperaturen sjunker i förrådet efter sommaren. Om det är max 75% vid högst +10C klarar det sig precis från att mögla även under en längre tidsperiod. Ett problemet är att fukt från sommaren kan finnas kvar där mycket prylar ligger tätt sammanpackade utan att luftväxling och det just där blir >75% och mögel. Vid RF >60% brukar det dock även
ghogst: Mycket Intressant! Jag är inne på samma linje som Per73 med termostatstyrd tilluftsventil, och för frånluften en värmeflyttare som går på lågvarv för normal luftväxling och på högvarv under soliga varma dagar då man inte är hemma och de stora skjutdörrarna av glas är stängda. Värmeflyttning från uterummet in till huset ser jag inte som särskilt intressant i mitt fall, utan
Patrick E: På avluft och uteluft räcker det med 30 mm kondensisolering som Consensus skriver här ovan. Till och frånluft ska du isolera med minst 95 mm byggmatta. Var noga med att inte komprimera isoleringen så att du försämrar dess isolerande förmåga, du vill ju ha så lite värmeförluster som möjligt på från resp tilluft. Det visst någon färdig isolermatta till ventilationstrummor, men den
bilarebob: Jag har ftx-system i övrigt så ett litet undertryck är det, men inte i klass med endast frånluftsventilation.
bonnier: De är nog ca. 4 år sedan jag skaffade dem, men om de inte kommit med någon ny modell efter det så skulle jag tro att det är den "nyare" modellen, Comfort 20. Huruvida de låter för mycket är självklart en smaksak, det kanske är jag som är känslig. En bra funktion är att man kan skruva ned varvtalet = lägre ljudnivå, men också mindre effektiv.
MathiasS: Lindab i årsta kan ju säkert leverera, har handlat där någon gång så privatperson borde vara ok. Dock ej helgöppet.
hempularen: Det kan nog delvis bero på hur kontraktet var utformat med föreningen. Vid vindsombyggnader är det ju vanligt att föreningen säljer en yta som "råvind" där köparen förbinder sig att ta alla kostnader för omvandling till bostadsyta. Jag tolkar ditt inlägg som att du köpt en yta som du sedan fått bygga om till bostad. Men som sagt läs det finstilta i ditt avtal.