1 908 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Kolfiltret på vinden?
Hej, kortfattat har jag ett problem. I huset är köksfläkten kopplad till övrig vent innan takfläkten uppe på vinden. Vi har frånluft vent.
Det har varit såhär "felkopplat" sen 77 då huset byggdes.
Nya köksfläkten är så kraftig att takfläkten inte hänger med. Matos blåser in i badrummen m.m,.
Jag ska dra en ny kanal m stos ut genom taket för bara köksfläkt.
Kom dock på en sak.. Kan jag tillfälligt ha ett kolfilter uppe på vinden?
Är det kanske t.o.m. en bra långsiktig lösning?
Det har varit såhär "felkopplat" sen 77 då huset byggdes.
Nya köksfläkten är så kraftig att takfläkten inte hänger med. Matos blåser in i badrummen m.m,.
Jag ska dra en ny kanal m stos ut genom taket för bara köksfläkt.
Kom dock på en sak.. Kan jag tillfälligt ha ett kolfilter uppe på vinden?
Är det kanske t.o.m. en bra långsiktig lösning?
Förstår inte riktigt vad du skall med kolfiltret till. Sitter det där nu och du orkar inte ta bort det?
Lånsiktigt kan det ju aldrig vara bra då det stoppar flöde och i köksfläkten vill man väl att det skall flyta på rätt bra?
Lånsiktigt kan det ju aldrig vara bra då det stoppar flöde och i köksfläkten vill man väl att det skall flyta på rätt bra?
Jo, alltså, jag vill inte blåsa in matos på vinden, därför tänkte jag kolfilter.
Precis som en helt vanlig fläkt med kolfilter bara det att det sitter på vonden istället för i kryddskåpet ovanför spisen. Borde inte hindra flödet? Varannat kök har ju kolfilter.
På sikt ska vinden inredas och då måste imkanalen dras ut genom taket, detta är en tillfällig lösning för ett, två år.
Precis som en helt vanlig fläkt med kolfilter bara det att det sitter på vonden istället för i kryddskåpet ovanför spisen. Borde inte hindra flödet? Varannat kök har ju kolfilter.
På sikt ska vinden inredas och då måste imkanalen dras ut genom taket, detta är en tillfällig lösning för ett, två år.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kolfilter har man ju om man inte blåser ut luften. OM man däremot skall blåsa luften rakt ut är ju ett extra filter en helt onödig flödesdämpare.
Om jag förstår dej rätt vill du alltså blåsa ditt filtrerade matos rakt ut på din kalla vind? Mycket dålig ide då luften inte bara är varm utan oftast innehåller extra mycket fukt från matlagningen.
Se till att dra ut kanalen genom taket direkt!
Om jag förstår dej rätt vill du alltså blåsa ditt filtrerade matos rakt ut på din kalla vind? Mycket dålig ide då luften inte bara är varm utan oftast innehåller extra mycket fukt från matlagningen.
Se till att dra ut kanalen genom taket direkt!
Det låter som dubbla tankevurpor. Inget är "felkopplat" ursprungligen.
1. I ett frånluftsystem med sugande takfläkt - och där spisevakueringen är kopplad till samma system, så kan man INTE koppla på en tryckande fläkt vid spisen. Det blir kaos i ventilation och i värsta fall trycker du ut matoset genom frånluftsdonen i våtrummen. Hur har ni tänkt?
Lösningen är att antingen bygga separat imkanal med kallrasskydd som dras ut i det fria, alt använda en Alliance-kåpa som kan styra takfläkten.
2. Matos till vinden?!? INGEN inomhusluft får någonsin föras in i en kallvind. Vatteninnehållet kommer att kondensera på vinden vintertid och du kommer få fukt- och mögelproblem.
1. I ett frånluftsystem med sugande takfläkt - och där spisevakueringen är kopplad till samma system, så kan man INTE koppla på en tryckande fläkt vid spisen. Det blir kaos i ventilation och i värsta fall trycker du ut matoset genom frånluftsdonen i våtrummen. Hur har ni tänkt?
Lösningen är att antingen bygga separat imkanal med kallrasskydd som dras ut i det fria, alt använda en Alliance-kåpa som kan styra takfläkten.
2. Matos till vinden?!? INGEN inomhusluft får någonsin föras in i en kallvind. Vatteninnehållet kommer att kondensera på vinden vintertid och du kommer få fukt- och mögelproblem.
Redigerat:
Tagga ner lite på attityden arga snickarn? Detta ska väl vara ett trevligt forum?Consensus skrev:Det låter som dubbla tankevurpor. Inget är "felkopplat" ursprungligen.
1. Det är felkopplat och har alltid varit. Va inte jag som tänkte så. Det kaos du beskriver har 8 närmsta grannarna haft sedan 77. Man satte redan vid bygget tryckande spisfläktar till ett frånluftssysten. Varför? Vet ej. Olika personer byggde kök ock vent?
2 vem har pratat kallvind? Skrev ju att den ska inredas om något år.
Du ska installera en ny kanal och takhuv. Allt annat blir en dålig lösning och risken är att du får lägga ut pengar på något som ändå behöver göras om.
Glöm detta med kolfilter för du matar ut fuktig och varm luft i ett vindsutrymme.
Glöm detta med kolfilter för du matar ut fuktig och varm luft i ett vindsutrymme.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden