eviljava skrev:
Det lutar åt denna:
[länk]

Woods har ju också en variant (ds28), men KCC-820 har högre kapacitet.

(samt att jag tycker att den är snyggare ;) )
Jag var på på Gekås i Ullared i annat ärende i fredags och upptäckte att de sålde luftavfuktare. Fick med mig en Zibro DD 108 hem för 1699 kr. :) Den är tyst, har gått dygnet runt sedan dess, med slang ner i avloppet, och verkar effektiv. Den blåser ut torr, ganska varm luft dessutom och det märks redan skillnad på luften i hela källaren! Känns torrare och därmed varmare och inte lika rått som förut.

Sommartorparn skrev:
Helt normalt att ett skafferi har friskluftsventil. ;) Annars skulle det inte funka som skafferi. Eftersom skafferiet inte är på solsidan brukar det kunna vara svalt där även på sommaren förutsatt att ventilen är öppen. I ditt läge skulle jag vara rädd om skafferiet och använda det! Onödigt att ta upp kylskåpsutrymme med potatis o andra rotfrukter + att man får plats med så mycket annat i ett skafferi. Det gäller dock att komma ihåg justera ventilen efter väderlek. Blir det riktigt kallt på vintern måste den stängas helt så att inte potatisen fryser. Likaså när det blåser mycket. Men det är ju inte konstigare än att man justerar sina rumsventiler efter väderlek.....

Själv har jag skafferi i min 50-talslägeneht och om jag någon gång renoverar mitt sommarhus kommer jag med säkerhet att bygga ett skafferi ,eftersom det är så himla praktiskt!

Att det drar kallt när ni kör köksfläkten kan ju vara ett problem, men inte låter ni väl köksfläkten gå timme efter timme? Så det är ju trots allt bara ett övergående kalldrag.

Vad gäller friskluft i vardagsrummet så går det ju alltid att stänga ventilen om det drar kallt i soffan. Men som jag förstått kan det vara en fördel om luften i stället tas från källaren så att det blir lite cirkulation där nere....
Jag har inget behov av svalförråd i köket, så jag tänker ta igen ventilen på samma sätt som (vem det nu var?) längre upp i tråden. :) Jag har mest torrvaror i det skåpet.

Nere i källaren har jag inte bara ett helt litet rum som skafferi, med egen tilluftsventil på norrsidan, där det är ganska svalt. Jag har dessutom något så udda som en mini-jordkällare med liten dörr via gillestugan! :D

Hej

Skramlande dörr prova med att sätta oblater i stället för tätningslist så försvinner skramlet och du har fortfarande draget från källaren kvar.

Åh, tack! Att jag inte tänkte på det själv. Smart! d^_^b

Jag hade inga oblater hemma, men väl vita självhäftande möbeltassar. Klippte ett par i lagom stora bitar och tryckte fast på några punkter och tada! nu drar det finfint runt dörren, men den slår och skramlar inte längre. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.