Ventilation
ljudtekniker: Hej, Jag har problem med mitt Luftvärmesystem (tror husqvarna) QLV6. Det står att det heter Riquma Styr på panelen. Huset är från 91 så systemet är nog minst lika gammalt. Nu är det så att systemet larmar med texten: Orimlig strömmätning, Säkringsfel/Service. Vad betyder detta egentligen? Huvudstäkringarna 3 st som går till motorer och värme element fungerar. Om man ställer
emilm: Tack för tipsen. Jag ska ge mig på det där när undervåningen är målad/tapetserad
lego: Jo det är klart att höjden jag kan montera på är avgörande. Att flytta upp aggregatet är dessvärre kört, däremot skulle ett 10cm kortare aggregat göra en del skillnad för mig eftersom det är så tajt mellan spis och kåpa idag. Jag passade på att kolla lite nu. RDKR är 60cm, RDKG är 70cm - som du skrev 10cm kortare alltså. Det som sitter idag är 70cm. På alla mått tillkommer
Tjoa: Kommer funka men du behöver kunna styra luften via inställbara frånluftsdon. Luften tar alltid enklaste vägen och har du bara ett galler kommer den mesta luften sugas ur där närmast fläkten. Data fläkt skulle jag nog inte rekommendera, De har inte samma kraft att trycka suga som en kanalfläkt. Med en kanalfläkt kommer du vilja ha en ljuddämpare. Planera in en sådan med. Lite
Patrick E: Du ska ha frånluft i köket och i hall. Det var i vart fall det som jag fick vid projekteringen av min FTX. Tydligen är det ett krav från Boverket. I min anläggning sitter det en ljuddämpare på till resp frånluft precis vid aggregatet. Aggregatet är anslutet till dessa med flexibla dämpare. Likaså är av och uteluft anslutna med flexibla ljuddämpare. Vid tilluftsdonen sitter flexibla
Mattias_Jo1: Gjorde om köket och den gamla im-kanalen var dragen till skorsten. Nu med den nya fläkten så blev imkanalen 1,5-2 m längre bort. Funderar att dra en spiro rakt upp genom taket istället. Den är nu skarvad till den gamla. Tycker jag får dåligt drag i fläkten och funderar om den drar tjyv luft i skarvarna. Dock undrar jag om det finns huvar som funkar till både plåt samt betongpannor??
Patrick E: Noggranheten på de ibyggda givarna är ca +/- 1 grad. Det förklarar ju inte de stora avvikelser som du ser, men man kan inte förvänta sig samma precision som hos en labtermometer. Det är också svårt att mäta temperatur i strömmande luft. Beroende på var i flödet man placerar givaren kan man få olika värden. Det skan skilja flera grader.
Ekhaga: Hej alla! Går i funderingar på att bygga en vedeldad bastu och undrar vad regelboken säger om att bygga den i direkt anslutning till bostadshuset. Får man göra det? och i så fall hur ska man lägga rökröret, räcker det med att den är över nock på bastustugan eller måste den vara över nock på bostadshuset?
SOCKEPLAST: Beror vad jag förstår lite på om murstocken värms upp eller inte. Jag kommer själv endast att leda in min badrumsventilation via ventslang upp till vinden och sedan rätt ut i en rökkanal i murstocken. Blev rådd att göra så av besiktningsmannen från mitt förs. bolag och har även sett andra göra likadant. Värms murstocken upp är det absolut inga problem, men det skall även funka
Niklas_1: Är i ungefär samma sits som Rebeckaf. Jag har förstått det som att hustillverkarna tar extern hjälp med deras ventsamarbetspartner för att rita in FTX. Då borde en ventfirma kunna göra det direkt till dig tycker jag. Då är det ju givetvis bra om ventfirman får komma in innan konstruktionsritningen är spikad så att man kan göra eventuella ändringar och förenklingar. Vore intressant
exerg: Ju högre upp i huset, ju större övertryck gentemot resten av huset.En sk friskluftsventil högst upp i huset kommer ofelbart att fungera som luftutsläpp istället för tvärtom emedan en friskluftsventil över fönstret på nedre plan kommer att tom fungera "för bra".Det är inte ens säkert att intaget under fönstret i sovrummet heller ska orka fungera som insläpp om det kommer in för
fresve: Idag har jag en takmonterad fläkt som är gemensam för ventilation till badrummen och till köksfläkten. Vid köksrenovering har möjligheten att justera varvtalet på fläkten och att blockera utsug från kökskåpan försvunnit. Rören från köket och badrummen är separata och kommer båda upp precis under fläkten. Min tanke är nu att sätta in en kanalfläkt som tillgodoser
MarkF: Hej, För att fortsätta på samma ämne...jag vill koppla in en ny köksfläkt till den befintliga eternitventilationskanalen (fyrkantig ca 15 x 15cm, hona) i taket. Min tanke är att använda den medföljande trumsatsen, men hur kopplar jag ihop takstosen med den gamla kanalen? Hoppas någon kan tipsa. Mark
Josth: 1) Börja med att skaffa en kombinerad termometer/hygrometer med trådlös utedel 2) Mät temperaturen och luftfuktigheten, helst under ett helt år 3) Fundera på vilken avfuktningsmetod som passar bäst Kondensavfuktare med R134a fungerar helt ok mellan 5 till 10 grader, men inte kallare. T.ex. DS12!? Ska ju vara matkällare så ni vill inte värma mer än nödvändigt
Racegarage: Tack för svar! Fungerar ventilationen av golvet även om man sätter värmekällan direkt under intaget? Tanken med värmekällan under intaget är ju att få direkt uppvärming på inkommande luft för att just minska kallraset.
strevert: Du bör nog använda röret, det drar in utomhusluft igenom ventilen, så om du har träfasad med isolering innanför så kan ju fukt tränga in enkelt i isoleringen. Även isolering kan ju lossna med tiden och komma in i huset. Förstår nog inte problemet helt? passar inte det medföljande röret i hålet du stoppaat ventilen i?
Martin_B: Glömde tillägga, att det konstiga är att det faktiskt finns en öppnad ventilation i rummet mellan dessa rum, som det faktiskt aldrig luktar någonting ur, även fast dörren är öppen mellan rummen och även fast detta rummet faktiskt ligger närmare rummet med den öppna spisen. Hur är det möjligt att det luktar ur en ventilation, men inte en annan, fast bägge är öppna? Håller för
TryBran: Ja, jag tänkte nog köra på att täta till donen så mycket det går, får forcera med vädring och avfuktaren på max på nätterna. Badrummen: Självdrag, 160 mm spiro ovan duschplatserna. Det är främst badrummen jag funderar över. En åtgärd som skulle kunna vara möjlig vore att koppla ihop frånluftsstammen till att gå upp i takhuven så länge. Detta känns dock inte särskilt
ninjarookie: Jag har en dansk panna som heter Nilan VGA 230. Denna är från 1979 och ligger på gräsmattan. Jag är ute efter något att ersätta den med och undrar om någon har bra tips. Det är en till och frånluft med återvinning och stryrning från köksfläkten. Den har inbyggd varmvattenberedare men det är inte nödvändigt i den nya. Ska bara värma hushållsvatten. Tacksam för tips
pär h: Ok patrick du har helt rätt tänkte inte på det, men så skall det självklart vara skall se om det går att lösa praktiskt. Men om man har en liten fläkt så blåser väl luften in och då fördelas den väl lite mera än bara själv drag. Som vanligt när man skall försöka göra något som lät så enkelt i början visar sig bli ett stort projekt. Så värme lampan ligger bra till just
ppalm: Vanliga lösningar vid nybyggnation av villor FTX-värmepump FX-värmepump Bergvärmepump plus mekanisk frånluftsventilation Övriga pannor t,ex biobränsle plus mekanisk frånluftsventilation
baljbalj: Råkade ut för samma sak med den första av mina PAX80. Det står typ i manualen borra med lutning så kondensvatten rinner utåt. Såg tråkigt ut inne då ventilen inte låg mot väggen 360° så jag filade till ett större hål på utsidan så hela paketet kunde riktas upp. Ser inte snyggt ut inne i väggen men man ser det inte utifrån eller inifrån huset :). Tätade med byggfog men
Tjoa: http://www.flaktwoods.se/164c9083-66c9-48c7-af61-3f1fc81b601d Senaste prislistan BDEP 43 = 1850 storlek 80mm Alternativt köper du bara spjäll med motor hylla =7-800hundra och fixar egen spjällmotor.
stickans: Stort tack Tjoa, nu vet jag! Byter nog ut handduken också till något lite mer stabilt. ;-) Har här gjort faktiskt sågat till en tjock spånskiva för golv, med hål för röret. Tänkte sedan som allra sist, klä in röret med panel jag jag har liggande, men bäst avvakta med det tills fläkten och röret sitter där på plats som det ska. PS: Viktigt ja, det där att se till med öppning
Tjoa: Med små flöden är detta don rätt så tyst. Dock skall tyghättan användas för att få ner ljudet. http://www.swegon.com/Global/PDFs/Home%20ventilation/Air%20diffusers/_sv/DOMOb.pdf
sir_erken: Hej! Vi har precis flyttat in i ett 1 & 1/2 plans hus med en nibe 310p FLVP. På övervåningen ligger det tre sovrum och ett badrum + klädkammare. I det stora sovrummet sitter det till-lufts ventiler vid fönstrena OCH ett frånluftsdon i taket i vad som ser ut att tidigare ha varit någon form av förråd. Hur funkar detta egentligen, luften går väl bara från fönstret och in i