Hej!

Jag har ett hus från -56 som har självdrag och PAX fläktar i två badrum. Fläktarna används endast vid dusch mm. Från badrummen går eternitrör upp på vinden och in i skorstenen. För 5-7 år sedan byttes pannan ut mot fjärrvärme så nu används skorstenen endast av kamin i vardagsrum, som visserligen används ganska flitigt då det är kallt.

Frågor:
1. Finns det risk för kondens mm när man drar in fuktig badrumsluft i den 'kalla' murstocken? Vinden är inte isolerad heller så jag antar att det är risk för kondens i rören innan de går in i murstocken.. Borde man leda ut luften någon annan väg?
2. Jag funderar på att byta ut PAX fläktarna mot fläktar på vinden i stället för att minska ljudnivå och för att köra dem på låg hastighet hela tiden. Är det vettigt? PAX fläktarna i badrummen minskar väll självdraget i dag.

Mvh
/Joakim

1. Ja, kondensrisk finns ju. Rören på vinden bör ju t.ex. isoleras.
2. Verkar vettigt. I gamla hus vet man ju inte riktigt var luften tar vägen när man trycker ut den från badrummet. Kanaler kan vara trasiga, ombyggda och fan vet allt? Genom att skapa ett sug från skorstenen (med en fläkt) så suger du ut luften istället för att trycka ut den.

Bra poäng med att suga istället för att trycka ut luften. Jag ska fundera på en ny tankgenomföring istället för att dra utluften genom skorstenen, det borde bli kondens i den när det är kallt ute.

När man ändå håller på så funderar jag på FTX.. Kan man ha det i en oisolerad vind?

Jag har exakt samma problem, men har övervägt att gå ut genom väggen istället, och jag kan gå ut precis bakom stupröret så att hoppa in i det via en vinklad anslutning bör ge två resultat. Det första är att det blir en nästintill osynlig och enkel installation och det andra är att kondenspunkten flyttas till rörstumpen med fall som går in i stupröret. Visserligen en något ljudligare installation, men billigare och kanske mer felsäker. OM inte stupröret är för grannt, då låter det väl som en Digeridoo varje gång man har fläkten igång.

Bruiser skrev:
Jag har exakt samma problem, men har övervägt att gå ut genom väggen istället, och jag kan gå ut precis bakom stupröret så att hoppa in i det via en vinklad anslutning bör ge två resultat. Det första är att det blir en nästintill osynlig och enkel installation och det andra är att kondenspunkten flyttas till rörstumpen med fall som går in i stupröret. Visserligen en något ljudligare installation, men billigare och kanske mer felsäker. OM inte stupröret är för grannt, då låter det väl som en Digeridoo varje gång man har fläkten igång.
Nja, Vintertid kan stuprören bli helt isfyllda. Inte så bra att köra ut varmluft där då. Sämsta scenariot kan bli att smältvattnet tar enklaste vägn in och det blir i ditt badrum.

Hoppas det är OK att jag lånar tråden lite.
Har liknande uppsättning med erinitkanaler på kallvind och fjärrvärme sen några år tillbaka (tidigare uppvärmt med olja).
Hade tänkt sätta in ett FTX system i höst men det dök upp en oförutsedd renovering som kostat både tid och pengar. Funderar på en "nödlösning" som ska funka till sommaren men känns som att välja mellan pest eller kolera jämfört med ett FTX system. Har idag en paxfläkt i tvättstugan som slås på manuellt vid behov. När den varit på har vi väldigt kallt i badrummet vilket får mig att misstänka att luften går bakvägen genom erinitkanalen. Så min fösta tanken av att sätta en fläkt där som trycker ut luften rätt väg men kom då att tänka på att det nog inte är så bra att men tanke på kondensrisken samt att den kanalen inte är hel överallt (har kollat den). Nästa tanken var en fläkt på vinden som suger ut luften men vet inte om jag vill börja isolera kanalen, för att minska kondensrisken, bara för den här vintern. Alternativ 3 skulle vara att sätta en fläkt i väggen i badrummet och proppa hålet i taket, men måste jag då köra fläkten i tvättstugan för att slippa att luften går fel väg där istället? Och kan det funka med en Passadfläkt i tvättstugan som går konstant på låg fart, den kanalen är väldigt kort innan den går in i murstocken och det verkar ha funkat hittills i säkert 10 år utan kondens? Men då är den bara körd vid behov. Eller så får det vara som det är och jag drar igen ventilen i badrummet när vi kör paxen i tvättstugan?

Tjoa skrev:
Nja, Vintertid kan stuprören bli helt isfyllda. Inte så bra att köra ut varmluft där då. Sämsta scenariot kan bli att smältvattnet tar enklaste vägn in och det blir i ditt badrum.
Isfyllda stuprör har jag faktiskt aldrig varit med om, så det räknar jag inte ens med. Isar det rejält lär jag ju ta gummiklubban iallafall så.

Jag kan ju dra ett tunnare rör bakom stupröret också, sådana mängder med vatten som ska ut är det ju inte, och dessutom (med ett grannare rör) borde inte allt vatten hinna kondensera, det är ju skaplig fart i fläkten om man tänker sig ett 100mm rör. På sikt ska badrummet ner i källaren iallafall så.

Sitter i samma sits och önskar höra hur du löste det?

Hej!

Det tog ett tag innan jag kom till skott men nu tidigare i veckan har jag jobbat en del med det. Efter att ha diskuterat med diverse personer (k-rauta etc) så verkar det inte som något problem att dra ut badrumsventilationen via skorstenen, åtminstone inte då vi eldar ganska flitigt i en kamin när det är kallt. Och eftersom det är någorlunda drag hela tiden så lär ev kondens i skorsten torka.

Först bestämde jag mig för att göra rent befintliga kanaler och ev sätta sugande fläkt på vinden. För att göra detta var jag tvungen att ta bort eternitrören på vinden. Det visade sig att dessa hade ett par sneda skarvar som var rätt otäta, det kanske inte är något problem om man har självdrag men om man sätter fläkt i badrum riskerar man nog att trycka ut fuktig luft på vinden. Så nu sitter det 120mm spiro istället.

Efter att ha gjort detta så har jag rätt ok självdrag och jag lutar nu åt att sätta dit nya badrumsfläktar i alla fall. Jag är allergisk mot fläktljud och vill inte riskera en fläkt på vinden när det ändå är ok självdrag, i.e. borde inte vara så jobbigt för en liten fläkt att öka draget ytterligare trots att det är aningen för långa rör.

Mer info: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/182589-eternitror.html

Sitter i ett stenhus från 57. Nu byggde vi ett nytt badrum där oljepannan har stått och då har vi dragit ventilationen in i murstocken. Vi ska även bygga till en tvättstuga och då drar vi ventilationen upp genom en gammal köksfläktskanal eller vad det kallas... På vinden sätter vi ihop dessa och en fläkt som suger ut fukten genom murstocken. Vi tänkte även sätta ett reglage inne som gör att vi kan höja och sänka suget från fläkten när så behövs men vi kommer att ha ett konstant sug oxå.

Novisen

Bra tråd detta. Jag har eternitrör från våra två sovrum som ansluter till skorstenen från köksfläkten. Antar att dessa måste vara frånluftsventiler eftersom de ansluter till fläktens skorsten???

OM jag sätter en sugfläkt på skorstenen för att skapa bättre drag i självdraget och på så sätt undvika fukt på vinden så borde det lösa biffen? Är dock rädd att jag kommer suga in badrumsluft in i sovrummen? Eller tar luften alltid enklaste vägen???

Har noll koll men vill gärna lära mig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.