1 838 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vilken typ av isolering skall jag välja?
Skall installera en FTX i min 1-plans villa då den gamla självdragsventilationen inte längre fungerar sen oljebrännaren blev utbytt mot en modern CTC elpanna.
Ritningarna är klara över hur rören skall dras på vinden men vilken isolering jag skall använda är jag inte klar över ännu.
Min vind är öppen vilket innebär att det är kallt på vintern och varmt på sommarn så isolering är förstås viktigt då alla rören kommer gå på vinden.
När jag letar isolering på nätet hittar jag framför allt två typer som kan vara intressant.
Den ena är kondensisolering som är en strumpa på ca 30mm man skall trä över rören. Jag föredrar att kunna fixa hela installationen först och sköta isoleringen sist men med sådana strumpor blir det problem.
Den andra typen är en värmeisolering (stenullsmatta med galvaniserat trådnät och väv) som finns antingen som strumpa eller på rulle (50-100mm).
Jag kan inte så mycket om isolering med 30mm som det är på kondensisoleringen tycker jag låter tunnt. Borde man inte har minst 50mm?
Är tacksam för tips för vilken isolering jag skall välja.
Ritningarna är klara över hur rören skall dras på vinden men vilken isolering jag skall använda är jag inte klar över ännu.
Min vind är öppen vilket innebär att det är kallt på vintern och varmt på sommarn så isolering är förstås viktigt då alla rören kommer gå på vinden.
När jag letar isolering på nätet hittar jag framför allt två typer som kan vara intressant.
Den ena är kondensisolering som är en strumpa på ca 30mm man skall trä över rören. Jag föredrar att kunna fixa hela installationen först och sköta isoleringen sist men med sådana strumpor blir det problem.
Den andra typen är en värmeisolering (stenullsmatta med galvaniserat trådnät och väv) som finns antingen som strumpa eller på rulle (50-100mm).
Jag kan inte så mycket om isolering med 30mm som det är på kondensisoleringen tycker jag låter tunnt. Borde man inte har minst 50mm?
Är tacksam för tips för vilken isolering jag skall välja.
Det är uteluften som du tar in till aggregatet som ska kondensisoleras, det röret blir kallare än omgivningen och då kondenserar det på rörets utsida om inte isoleringen är lufttät. För att få så bra återvinnong som möjligt ska du isolera bra, ju tjockare dess bättre. 30 mm är väl ett absolut minimum.
Nja, tillägg till ovan. Kondensisolering har man endast i uppvärmda utrymmen, och då på de kalla rören (avluft och uteluft). Annars kommer inomhusluften att kondensera mot det kalla röret. Kondensisolering är i stort sett alltid utformad som en strumpa med 30mm isolering. Man kan också använda Armaflex AF, speciellt i anslutningar och i övergångar mellan kalla och varma utrymmen.
I ej uppvärmda utrymmen isoleras rören, men kondensisolering behövs ej. Där kan du lägga hur tjock isolering du själv önskar så länge du håller dig till minimikraven.
Projekteringen av ditt ventilationssystem skall beskriva allt detta.
I ej uppvärmda utrymmen isoleras rören, men kondensisolering behövs ej. Där kan du lägga hur tjock isolering du själv önskar så länge du håller dig till minimikraven.
Projekteringen av ditt ventilationssystem skall beskriva allt detta.
På avluft och uteluft räcker det med 30 mm kondensisolering som Consensus skriver här ovan. Till och frånluft ska du isolera med minst 95 mm byggmatta. Var noga med att inte komprimera isoleringen så att du försämrar dess isolerande förmåga, du vill ju ha så lite värmeförluster som möjligt på från resp tilluft.
Det visst någon färdig isolermatta till ventilationstrummor, men den är rätt dyr.
Det visst någon färdig isolermatta till ventilationstrummor, men den är rätt dyr.
Klicka här för att svara