Har precis flyttat ner hela familjen i vårt gästhus för att riva boningshuset och bygga nytt.
Gästhuset är byggt i mitten av 80-talet och är på ca 40 m2.
Nu när vi flyttat ner har jag upptäckt att det blir fukt på insidan av fönstren på morgonen och misstänker att huset är för tätt?
Tänkte sätta in några ventiler för att få lite genomströmning och hoppas att det finns någon här inne som kan säga bu eller bä.
Bifogar skiss på planlösningen samt var jag tänkt sätta ventilerna (svarta 4-kanterna i höger och vänster sida) Behövs båda eller kanske bara en vid köket?
Gästhuset är byggt i mitten av 80-talet och är på ca 40 m2.
Nu när vi flyttat ner har jag upptäckt att det blir fukt på insidan av fönstren på morgonen och misstänker att huset är för tätt?
Tänkte sätta in några ventiler för att få lite genomströmning och hoppas att det finns någon här inne som kan säga bu eller bä.
Bifogar skiss på planlösningen samt var jag tänkt sätta ventilerna (svarta 4-kanterna i höger och vänster sida) Behövs båda eller kanske bara en vid köket?
Hej Kondens i rum kan te x uppstå under tillfällig höjning av fukthalten i luften eller helt krasst när fuktig varm luft träffar en kall glasruta. Skulle tro att du är inne på rätt spår med bättre ventilation. Ventilerna kan placeras under fönster vid radiator eller högre upp, t ex Fresch. Fördelar och nackdelar med båda. Säg så här... Du ska totalt ha ett minimiflöde av 0,35 l/m², alt 0,5 omsättningar per timma. Det blir runt 14 liter/s i ditt fall. All luft tar du ut genom WC´t som bör förses med spalt under dörren eller överluftsdon. In tar du bäst luften i sovrummet som ska ha minst 4l frisk luft person och också förses med spalt under dörren. Pentryventilen hade jag flyttat till närmare garderoben av anledningen att tvinga luften att vandra en längre sträcka före den sugs ut till WC. Har du inget speciellt i garderoben och den inte luktar skunk kan det räcka med golvspalt eller ventil till vardagsrummet. Välj en kraftigare badrumsfläkt med grundflöde och som boostar när luften blir fuktig. Då har du både badrumsfläkt och ventilation i en och samma. ...bara min fundering.mvh Rickard
Klicka här för att svara