Hej,

Jag har ett hus i Thailand, i vilket jag bara spenderar ungefär 3 månader om året. Huset har stora problem med fukt, här är hög luftfuktighet året runt.
Fuktproblemen beror mest på att huset står tomt under 9 mån. När jag är där och låter a/c´n torka ut luften är det inga problem.

Jag har varit i kontakt med ett företag som säger att det räcker med att ta upp kanaler och montera don, dvs. skapa ett självdrag.
Detta överensstämmer inte med det som jag lärt mig. Alltså, det krävs temperaturskillnader mellan två olika zoner för att skapa rörelse av luft. Har jag fel? Finns det andra variabler som kan "hjälpa mig" med att skapa självdrag?

Jag är själv lite inne på att göra samma sak fast installera en forcerande fläkt till frånluftskanalerna. Den lilla ström som de drar är jag beredd att betala för.

Till nästa påstående, vissa säger här i Thailand att man skall ha tilluftskanalen i golvnivå pga. att luften är så fuktigt (tung). Om det är så, gäller det också om man installerar forcerande fläktar?

Kommentarer?

Ingen expert, men mina korvören:
- Du får olika temperaturer inom och utomhus även utan uppvärmning inomhus, så visst självdrag uppstår ju, men antagligen högst varierande...
- Badrumsventilation fungerar ju bäst när man tar tilluften under dörrspringan under dörren och suger ut via frånluftsdon i tak/högt upp, så det borde ju vara rimligt med antagandet att tilluften primärt ska tas lågt nertill.

jag hade nog installerat en luftsolfångare med solcellsdriven fläkt, så har du mer eller mindre en "installera och glöm"-lösning: Kika på: http://solarventi.se/
(Är du lite händig bygger du en sån lösning enkelt på egen hand...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.