1 812 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Klen imkanal och ev. lösning
Jag har stött på ett litet logistiskt problem i samband med min köksombyggnad.
Imkanalen skall dras ut genom ytterväggen på vilken fläkten kommer att monteras.
Fläkten har ett maxflöde på 450l/s och en anslutningsstos på 150mm.
Imkanalen måste passera genom ett schakt i ytterväggen.
Med milt våld kan jag knö in en isolerad 100mm kanal.
Detta är rimligen i klenaste laget, men hur kommer det att visa sig? Oljud mot grannen?
Kraftigt reducerad effekt?
Oljud inne?
Ett alternativ, jag helst hoppar över, men som är tekniskt möjligt vore att dra 2 st 100 mm rör genom ytterväggen. Dessa skulle få plats om den ena monterades strax över den andra.
Sakliga kommentarer på detta vore av största intresse!
/David
Imkanalen skall dras ut genom ytterväggen på vilken fläkten kommer att monteras.
Fläkten har ett maxflöde på 450l/s och en anslutningsstos på 150mm.
Imkanalen måste passera genom ett schakt i ytterväggen.
Med milt våld kan jag knö in en isolerad 100mm kanal.
Detta är rimligen i klenaste laget, men hur kommer det att visa sig? Oljud mot grannen?
Kraftigt reducerad effekt?
Oljud inne?
Ett alternativ, jag helst hoppar över, men som är tekniskt möjligt vore att dra 2 st 100 mm rör genom ytterväggen. Dessa skulle få plats om den ena monterades strax över den andra.
Sakliga kommentarer på detta vore av största intresse!
/David
Det innebär i praktiken att du får plats med en rektangulär kanal på 10 x 20 cm, (som harmonerar mer med de luftflöden som fläkten kan ge), genom vägg eller hur? En plåtis fixar en sådan genomgång med en övergång till rund kanal innanför vägg. Dina 3 farhågor kommer annars "som ett brev ...." PS: 2 st 100-rör ger inte samma area och blir krångligare att få ihop.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden