7 902 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Hur får jag bra cirkulation på inomhusluften?
Huset är från -75 och ska i stort sett totalrenoveras. Jag undrar om det är någon som kan svara på frågan hur jag ska göra för att få en bra cirkulation på luften inne i huset......från rum till rum???
Vad ska man tänka på??? Vilka tricks finns??
En spontan tanke jag har - värmen stiger uppåt, kanske kan man montera en temperaturstyrd fläkt i överkanten på en vägg som släpper ut varmluft......medan det sitter ett luftintag i nederkant som tar in kallluften/kallare luft.
För att bygga vidare på denna idé tänker jag också att luftintaget ska sitta på en sida rummet medan frånluften sitter på en annan vägg.....om det sitter på samma vägg kanske kalluften bara går kortaste vägen, rakt upp till frånluften??
Jag vet inte.....ge mig förslag! Dela med er av era erfarenheter!!!
//Elias07
Vad ska man tänka på??? Vilka tricks finns??
En spontan tanke jag har - värmen stiger uppåt, kanske kan man montera en temperaturstyrd fläkt i överkanten på en vägg som släpper ut varmluft......medan det sitter ett luftintag i nederkant som tar in kallluften/kallare luft.
För att bygga vidare på denna idé tänker jag också att luftintaget ska sitta på en sida rummet medan frånluften sitter på en annan vägg.....om det sitter på samma vägg kanske kalluften bara går kortaste vägen, rakt upp till frånluften??
Jag vet inte.....ge mig förslag! Dela med er av era erfarenheter!!!
//Elias07
Fresh ventiler i varje rum. Springor under dörrarna. Frånluft i alla "smutsiga" utrymmen. Dvs WC, tvättstuga. Har du kolfiltersfläkt i köket, även där en frånluftsventil. Är det en stor renovering, kosta på dig FTX.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Vilken ventilation har du idag? Undrar också vad du menar med att du vill ha ventilation från rum till rum?
Jag bara gissar nu.Marlene Eskilsson skrev:
Många 70 tals villors ägare installerar luftvärmepumpar. Och vill få ut värmen till alla rum. Då börjar experimenten med värmeförflyttare och annat.
Oftast räcker det med en luftspalt under dörren. Blir det för lite, kan man såga ut en spalt ovan dörrkarmen.
Det har funkat för oss.
Den enda ventilation som egentligen finns idag är frånluftsventiler i bad- och duschutrymmen. När man har stängda dörrar blir det snabbt "instängt" och dålig luft (känns syrefattigt). ´
Jag uttryckte mig nog lite klantigt.....det jag menade med "ventilation rum till rum" var att jag skulle vilja ha en fullgod luftcirkulation i hela huset, för att få en bra luft även om man stänger dörren till ex sovrummet. Som det är nu måste dörrarna stå öppna för att det ska kännas behagligt.
Huset är numera mest uppvärmt med vedeldad kamin, eftersom det är direktverkande el.....med element som fungerar lite dåligt + att det är dyrt att köra med de som funkar.
Det här med luftspalt under/över dörren låter ju intressant (och framför allt billigt). Räcker detta för att få en god cirkulation i rummer?? Går inte den kalla luften in i den nedre öppningen...och därefter följer dörren och går ut i den övre öppningen?? Men visst...räcker det med att såga upp lite luftspalter i nederkant och överkant av dörrarna så är det ju klockrent!! Jag kan ju säga att som det är idag så är det inte mycket till luftspalt någonstans!
Jag uttryckte mig nog lite klantigt.....det jag menade med "ventilation rum till rum" var att jag skulle vilja ha en fullgod luftcirkulation i hela huset, för att få en bra luft även om man stänger dörren till ex sovrummet. Som det är nu måste dörrarna stå öppna för att det ska kännas behagligt.
Huset är numera mest uppvärmt med vedeldad kamin, eftersom det är direktverkande el.....med element som fungerar lite dåligt + att det är dyrt att köra med de som funkar.
Det här med luftspalt under/över dörren låter ju intressant (och framför allt billigt). Räcker detta för att få en god cirkulation i rummer?? Går inte den kalla luften in i den nedre öppningen...och därefter följer dörren och går ut i den övre öppningen?? Men visst...räcker det med att såga upp lite luftspalter i nederkant och överkant av dörrarna så är det ju klockrent!! Jag kan ju säga att som det är idag så är det inte mycket till luftspalt någonstans!
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
I varje sovrum ska det väl sitta en ventil för att luften ska vara fräsch. Så är det på gamla hus med självdrag. Man tar in luften i sovrum, vardagsrum och drar ut den i kök, badrum och tvättstuga (sk. förstärkt självdrag). Idag har man ju förstärkt självdrag oftast pga livsstilen med duschar varje dag.
FTX-ventilation kräver ett helt tätt hus. Jag tror att det räcker att du tar upp ventiler i sovrummen.
FTX-ventilation kräver ett helt tätt hus. Jag tror att det räcker att du tar upp ventiler i sovrummen.
Klicka här för att svara