13 645 läst ·
7 svar
14k läst
7 svar
Hjälp att skapa undertryck!
Jag vet att detta ämne behandlats tusen gånger men jag finner dock inte just det svar jag önskar.
Vi har köpt ett hus från -57. Före detta varmvind som nu blivit kallvind efter tilläggs-isolering och installerad fjärrvärme. Detta har till fått till följd att huset drabbas av kondens på insidan yttertak, viss påväxt förekommer, dock ingen röta.
Så som jag förstått det så var dessa vindar tidigare varmvindar som värmdes upp av murstock och inomhusluft som smet upp på vinden. Sen så blev det dyrt att värma upp hus och man tilläggsisolerade på 70 talet vilket fick till följd att mindre varmluft kunde smita upp och kontrollera tempen på vinden. Sen kom tiden då man bytte från eldningspanna till kanske elpanna eller fjärrvärme. Detta fick då till följd att ingen murstock fanns som värmde vinden samtidigt som självdraget i huset blev förstört, inget sug i kanalen. Under tiden har vi även börjat duscha mer och bada mindre, även detta ger mer fukt i inomhusluften.
Utan fungerande självdrag så får man inte ut fukten den väg man vill, (ventiler). Istället söker den sig då upp på vinden genom innertaket. När varm fuktig luft möter kall luft på vinden så kyls den ned och kan därför inte bära samma mängd fukt vilket får till följd att den fastnar på insidan vårt innertak.
Har kollat och nu funnit att vi har friskluftskanaler kopplade till våra sovrum, ventiler i taket, hade först tänkt sätta en kanalfläkt på skorstenen till dessa för att öka suget? Har dock läst här att de skall sugas ut genom smutsiga utrymmer och in genom tex sovrum. Så om jag sätter på ett sug till ventilerna i sovrummen så suger jag väl in luften från tex badrummet in i huset och sen via ventilerna i sovrummet ut? Så hur ska jag öka suget ut ur huset, genom fläktar i badrum?
Lite rörigt och jag kanske har svarat på mina egna frågor men önskar ändå lite tankar och tips från den som kan något om ämnet? d^_^b
Vi har köpt ett hus från -57. Före detta varmvind som nu blivit kallvind efter tilläggs-isolering och installerad fjärrvärme. Detta har till fått till följd att huset drabbas av kondens på insidan yttertak, viss påväxt förekommer, dock ingen röta.
Så som jag förstått det så var dessa vindar tidigare varmvindar som värmdes upp av murstock och inomhusluft som smet upp på vinden. Sen så blev det dyrt att värma upp hus och man tilläggsisolerade på 70 talet vilket fick till följd att mindre varmluft kunde smita upp och kontrollera tempen på vinden. Sen kom tiden då man bytte från eldningspanna till kanske elpanna eller fjärrvärme. Detta fick då till följd att ingen murstock fanns som värmde vinden samtidigt som självdraget i huset blev förstört, inget sug i kanalen. Under tiden har vi även börjat duscha mer och bada mindre, även detta ger mer fukt i inomhusluften.
Utan fungerande självdrag så får man inte ut fukten den väg man vill, (ventiler). Istället söker den sig då upp på vinden genom innertaket. När varm fuktig luft möter kall luft på vinden så kyls den ned och kan därför inte bära samma mängd fukt vilket får till följd att den fastnar på insidan vårt innertak.
Har kollat och nu funnit att vi har friskluftskanaler kopplade till våra sovrum, ventiler i taket, hade först tänkt sätta en kanalfläkt på skorstenen till dessa för att öka suget? Har dock läst här att de skall sugas ut genom smutsiga utrymmer och in genom tex sovrum. Så om jag sätter på ett sug till ventilerna i sovrummen så suger jag väl in luften från tex badrummet in i huset och sen via ventilerna i sovrummet ut? Så hur ska jag öka suget ut ur huset, genom fläktar i badrum?
Lite rörigt och jag kanske har svarat på mina egna frågor men önskar ändå lite tankar och tips från den som kan något om ämnet? d^_^b
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Antar att husets frånluftskanaler , om de är av plåt eller eternit är anslutna in i en murad murstock? En fläkt på skorstenstoppen som suger ur alla frånluftskanaler(utom köksfläktskanalen) är enklaste lösningen. Troligen behövs en skräddarsydd samlingslåda som förhoppningsfullt utformas på ett hyfsat estetiskt sätt. Sen kan fläkten sitta uppepå eller på sidan av denna.
Den här är bra att läsa: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/72165-kort-om-ventilation.html
Låter skumt om du har ventilationskanaler från skorstenen till sovrummet, då är det frånluft och det ska du ha i badrum mm. Skulle gissa att du borde sätta igen dessa kanaler i sovrummet och ta in luft utifrån istället.
Apropå fukt så skaffade jag precis termometer med hygrometer på Clas Ohlsson, trådlös med upp till fyra givare, nu har jag givare ute, i källaren, på vinden och i mottagaren inne. Mottagare kostar 199, extra givare 99 kr. (Säkert inte världsbäst noggrannhet men man kan åtminstone se om man behöver oroa sig)
Låter skumt om du har ventilationskanaler från skorstenen till sovrummet, då är det frånluft och det ska du ha i badrum mm. Skulle gissa att du borde sätta igen dessa kanaler i sovrummet och ta in luft utifrån istället.
Apropå fukt så skaffade jag precis termometer med hygrometer på Clas Ohlsson, trådlös med upp till fyra givare, nu har jag givare ute, i källaren, på vinden och i mottagaren inne. Mottagare kostar 199, extra givare 99 kr. (Säkert inte världsbäst noggrannhet men man kan åtminstone se om man behöver oroa sig)
Skall kolla detta noggrannare och se över hur de kan ha blivit som det blivit med frånluft i sovrummen. Kanske någon som trodde de va rätt sätt att lösa de på? Djkm skrev:Den här är bra att läsa: [länk]
Låter skumt om du har ventilationskanaler från skorstenen till sovrummet, då är det frånluft och det ska du ha i badrum mm. Skulle gissa att du borde sätta igen dessa kanaler i sovrummet och ta in luft utifrån istället.
Apropå fukt så skaffade jag precis termometer med hygrometer på Clas Ohlsson, trådlös med upp till fyra givare, nu har jag givare ute, i källaren, på vinden och i mottagaren inne. Mottagare kostar 199, extra givare 99 kr. (Säkert inte världsbäst noggrannhet men man kan åtminstone se om man behöver oroa sig)
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
I äldre hus är det inte ovanligt med tilluft och frånluft i samma rum. Alla rum i vårt hus från -51 har frånluftkanal som går ut genom taket och tilluft genom yttervägg. Har provat sätta igen frånluftkanaler i alla rum utan kök och badrum, men då får vi kondens på fönstren i sovrummen på morgonen. Om kanalerna får vara lite öppna klarar vi oss utan fläkt på taket. Det verkar fungera i vårt hus i alla fall.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Håller med föregående om att det är vanligt i gamla hus med både frånluft och tilluft i sovrum. Bor i en lägenhet från 50-talet med självdragsventilation. I sovrummen finns tilluft under fönstren och en tallriksventil högt upp på en innervägg. Jag tycker faktiskt att det är ganska praktiskt, särskilt vintertid om man inte vill ha fönstret öppet. Med dessa båda ventiler kan man reglera den kalla luftströmmen genom rummet, beroende på temperatur ute. Det är ju just om natten man kan vilja ha frisk luft kring huvudet. Man kanske också vill kunna stänga sovrumsdörren och ha lite svalare i sovrummet än övriga lägenheten.Det funkar ju inte om frånluften ska gå via badrummet.....
Där har vi bra poänger, tack för det. Dock undrar jag fortfarande om jag kan öka suget med en sugfläkt i dessa kanaler utan risk för att jag drar in all skitig luft från badrum osv. Vill ju inte att badrumsluften skall gå via sovrummet? Har inte några ventiler på väggarna så vart till-luften kommer ifrån vet jag inte, är treglasfönster i huset??
Kan det vara överisolerat och eldningslöst och därför i princip helt ventilationsfritt på självdragssidan i huset?? :x
Kan det vara överisolerat och eldningslöst och därför i princip helt ventilationsfritt på självdragssidan i huset?? :x
Mycket möjligt att du inte har någon tilluft. Kanske aldrig ens har varit. Så är det i mina föräldrars 50-talshus. Tallriksventil i kök och bad samt ingen tilluft någonstans. Tilluften kom väl in genom otäta fönster misstänker jag.
Självdragsventilation funkar egentligen bara bra när temperaturskillnaden mellan ute och inne är hög. Då funkar den även om man inte eldar. Resten av året får man vädra med öppet fönster.
Jag tror inte att du ska sätta fläkt på ventilerna i sovrummet, för du drar du luft från kök o bad till sovrum. Har du eldstad finns risk att du dessutom får sotlukt. Jag skulle sätta fläkt på bad och köks-ventilerna och låta sovrumsventilerna funka med självdrag vintertid. Tilluftsventiler vid fönstret i sovrummet är också en bra idé.
Självdragsventilation funkar egentligen bara bra när temperaturskillnaden mellan ute och inne är hög. Då funkar den även om man inte eldar. Resten av året får man vädra med öppet fönster.
Jag tror inte att du ska sätta fläkt på ventilerna i sovrummet, för du drar du luft från kök o bad till sovrum. Har du eldstad finns risk att du dessutom får sotlukt. Jag skulle sätta fläkt på bad och köks-ventilerna och låta sovrumsventilerna funka med självdrag vintertid. Tilluftsventiler vid fönstret i sovrummet är också en bra idé.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden