1 022 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Ventilation - vem ska bekosta ventilationsjobbet?
Hej,
Jag har köpt en bostadsrätt som förut var en kontorslokal. BRF har ansökt om bygglov och fick det beviljat att göra om kontorslokalen till en bostadsrätt.
Nu är det så att bostadsrätten jag har köpt av BRF:en saknar ventilation i köket och badrummet. Jag har själv anlitat en ventilationskonsult som talade om för mig hur jag kan lösa ventilationsproblemet i lägenheten. Sedan har jag också själv bekostat arbetet som en ventilationsfirma har gjort utfört enligt konsultens förslag. Nu har jag en välfungerande ventilation iaf.
Nu är min fråga till er:
Är det fastighetsägarens ansvar att tillgodose mig med en fungerande ventilation eftersom ytan BRF har sålt till mig är en bostad och ingen kontorslokal? Är det jag som brf innehavare eller fastighetsägaren som ska betala för jobbet, tycker ni?
Det känns surt att själv behöva bekosta allting. Vad tycker ni att jag ska göra?
Tack för alla svar!
Jag har köpt en bostadsrätt som förut var en kontorslokal. BRF har ansökt om bygglov och fick det beviljat att göra om kontorslokalen till en bostadsrätt.
Nu är det så att bostadsrätten jag har köpt av BRF:en saknar ventilation i köket och badrummet. Jag har själv anlitat en ventilationskonsult som talade om för mig hur jag kan lösa ventilationsproblemet i lägenheten. Sedan har jag också själv bekostat arbetet som en ventilationsfirma har gjort utfört enligt konsultens förslag. Nu har jag en välfungerande ventilation iaf.
Nu är min fråga till er:
Är det fastighetsägarens ansvar att tillgodose mig med en fungerande ventilation eftersom ytan BRF har sålt till mig är en bostad och ingen kontorslokal? Är det jag som brf innehavare eller fastighetsägaren som ska betala för jobbet, tycker ni?
Det känns surt att själv behöva bekosta allting. Vad tycker ni att jag ska göra?
Tack för alla svar!
Har du utan att rådgjort med föreningen "byggt om" kan det nog bli svårt att kräva dom på pengarna. Ska man betala vill man även vara med och bestämma hur arbetet ska utföras. Men fråga lite fint så kanske dom går in och betalar en del.
Moderator
· Stockholm
· 52 072 inlägg
Det kan nog delvis bero på hur kontraktet var utformat med föreningen. Vid vindsombyggnader är det ju vanligt att föreningen säljer en yta som "råvind" där köparen förbinder sig att ta alla kostnader för omvandling till bostadsyta.
Jag tolkar ditt inlägg som att du köpt en yta som du sedan fått bygga om till bostad. Men som sagt läs det finstilta i ditt avtal.
Jag tolkar ditt inlägg som att du köpt en yta som du sedan fått bygga om till bostad. Men som sagt läs det finstilta i ditt avtal.
Liknande trådar
-
Inredd källare - fukt och ventilation
Byggmaterial & Byggteknik -
Ventilation källare, sommar - hög luftfuktighet
Ventilation -
Placering av ventilation (Fresh-ventiler). Hur skulle ni göra?
Ventilation -
Ventilation gammalt Flexit VGL-400
Ventilation -
Falsad Z-Panel - hjälp med att få bättre ventilation bakom panelen.
Fasad