6 137 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Hur drar man FTX-ventilation i flerplanshus?
Hejsan!
Vi har precis skrivit kontrakt för vårat första hus, ett 1.5 plansvilla med källare. Fick det till ett förmånligt pris, antagligen pga död marknad just nu. Hur som helst, enda egentliga plumpen med huset är att källare och gavlar är byggda med blåbetong. En snabbmätning är gjord för 10 år sedan som visade på 250 bq/m3, +-50. Ingen alarmerande nivå om den stämmer. Efter detta är det installerad en luftvärmepump, så antagligen hjälper den till att redan nu ligga under 200.
Har dock funderat och vill nog, eftersom vi fick huset till så bra pris, investera i ett FTX-system. Dels får man ju bättre bättre lust i huset, vi får värmeåtervinning för våran elpanna, och vi blir av med stor del av radonet.
Installationen har jag tänkt göra själv eftersom jag dels har styr/reglerteknik i botten, samt har arbetat med mekaniska arbeten. Känns som jag borde fixa detta.
Har dock en fundering. Har sökt som sjutton men hittar inte en sån enkel sak som en bild på hur kanalsystemet blir i en flerplansvilla? 1-plans är ju smidigt, bara gå ner i taket, men i våningarna under? Får ju såklart gå ner med rör förstår jag, men bygger man in dessa i socklar eller nåt? Finns det snygga kanaler att dra eller hur gör folk? För inte drar man industriella plåtrör i rummen hoppas jag
Isf lär det bli väldigt svårt att övertyga min sambo om det här 
Vore snällt om någon kunde antingen länka eller lägga upp egen bild på hur det kan se ut invändigt, våningar ner!
Edit: Glömde nämna att kåken är från 1957, samt att det finns braskamin i källaren om det är av intresse! Även viss mögellukt i källaren, men inget synligt så ännu en motivation till ett FTX-system
Vi har precis skrivit kontrakt för vårat första hus, ett 1.5 plansvilla med källare. Fick det till ett förmånligt pris, antagligen pga död marknad just nu. Hur som helst, enda egentliga plumpen med huset är att källare och gavlar är byggda med blåbetong. En snabbmätning är gjord för 10 år sedan som visade på 250 bq/m3, +-50. Ingen alarmerande nivå om den stämmer. Efter detta är det installerad en luftvärmepump, så antagligen hjälper den till att redan nu ligga under 200.
Har dock funderat och vill nog, eftersom vi fick huset till så bra pris, investera i ett FTX-system. Dels får man ju bättre bättre lust i huset, vi får värmeåtervinning för våran elpanna, och vi blir av med stor del av radonet.
Installationen har jag tänkt göra själv eftersom jag dels har styr/reglerteknik i botten, samt har arbetat med mekaniska arbeten. Känns som jag borde fixa detta.
Har dock en fundering. Har sökt som sjutton men hittar inte en sån enkel sak som en bild på hur kanalsystemet blir i en flerplansvilla? 1-plans är ju smidigt, bara gå ner i taket, men i våningarna under? Får ju såklart gå ner med rör förstår jag, men bygger man in dessa i socklar eller nåt? Finns det snygga kanaler att dra eller hur gör folk? För inte drar man industriella plåtrör i rummen hoppas jag
Vore snällt om någon kunde antingen länka eller lägga upp egen bild på hur det kan se ut invändigt, våningar ner!
Edit: Glömde nämna att kåken är från 1957, samt att det finns braskamin i källaren om det är av intresse! Även viss mögellukt i källaren, men inget synligt så ännu en motivation till ett FTX-system
Redigerat:
Vi har 1-plan med källare. I källaren är det synliga rör i f.d. pannrum, tvättstuga och liten korridor, detta pga att jag inte vill borra sönder balkarna i bjälklagret, tvärgående rör har jag dragit i bjälklagret. Från vind till källare har jag dragit bakom en garderob (det fanns tidigare ett självdrags-vent.rör där, nu går det två 125-spirorör). Vi har sju frånluft å två tillluft i källaren, två frånluft å fyra tillluft uppe.
Har du någon krypvind bredvid 1/2-planet, i så fall kan du eventuellt dra rören för 1-planet där.
Har du någon krypvind bredvid 1/2-planet, i så fall kan du eventuellt dra rören för 1-planet där.
Ja, såklart där sa du något. Kattvind finns det, och enligt planritningen borde det passa fint med hur rummen ligger. Vi har faktiskt ännu inte ens flyttat in, men gillar att spana runt och kolla lite lösningar. Är ganska grön när det gäller byggteknik osv, så det här är säkert självklara grejer för många härDemmpa skrev:Vi har 1-plan med källare. I källaren är det synliga rör i f.d. pannrum, tvättstuga och liten korridor, detta pga att jag inte vill borra sönder balkarna i bjälklagret, tvärgående rör har jag dragit i bjälklagret. Från vind till källare har jag dragit bakom en garderob (det fanns tidigare ett självdrags-vent.rör där, nu går det två 125-spirorör). Vi har sju frånluft å två tillluft i källaren, två frånluft å fyra tillluft uppe.
Har du någon krypvind bredvid 1/2-planet, i så fall kan du eventuellt dra rören för 1-planet där.
Men då drar man såklart spirorören i krypvindarna, sen lär vi få gå ut med rör till en utbyggnad som är vid köket.
Finns det snygga inbyggnader att köpa för utanpåliggande rördragning? Eller snickrar man ihop egna?
Hos oss så utnyttjades befintliga frånluftsdon (i våtutrymmena), dessa gick hela vägen upp till taket, och sen har det dragits två eller tre rör från vinden rakt ner till källaren i några hörn. Det är nog bara två om jag tänker efter.
Det ena går bakom en passbit bredvid en garderob i sovrummet och kommer alltså ut i taket nere i hobbyrummet i källaren. Det andra går genom vardagsrummet ner till gillestugan och där har de snickrat en "kanal" runt röret i ena hörnet. I den kanalen går även TV-antenn och det sitter ett eluttag där så det ser ut som en naturlig del av rummet.
Det slår mig att jag nog har postat en snabbt ihopritad skiss här på forumet nån gång förut.
Titta, jag hittade det:
http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/139173-franluftsvarmepump-ftx.html#post1031107
Det ena går bakom en passbit bredvid en garderob i sovrummet och kommer alltså ut i taket nere i hobbyrummet i källaren. Det andra går genom vardagsrummet ner till gillestugan och där har de snickrat en "kanal" runt röret i ena hörnet. I den kanalen går även TV-antenn och det sitter ett eluttag där så det ser ut som en naturlig del av rummet.
Det slår mig att jag nog har postat en snabbt ihopritad skiss här på forumet nån gång förut.
Titta, jag hittade det:
http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/139173-franluftsvarmepump-ftx.html#post1031107
När du säger det så är det ju troligt att även vi kommer kunna använda befintlig frånluft. Vi har toalett både på 1-plan och översta 1/2-planet, så det borde bli lämpligt att använda.Nerre skrev:Hos oss så utnyttjades befintliga frånluftsdon (i våtutrymmena), dessa gick hela vägen upp till taket, och sen har det dragits två eller tre rör från vinden rakt ner till källaren i några hörn. Det är nog bara två om jag tänker efter.
Det ena går bakom en passbit bredvid en garderob i sovrummet och kommer alltså ut i taket nere i hobbyrummet i källaren. Det andra går genom vardagsrummet ner till gillestugan och där har de snickrat en "kanal" runt röret i ena hörnet. I den kanalen går även TV-antenn och det sitter ett eluttag där så det ser ut som en naturlig del av rummet.
Det slår mig att jag nog har postat en snabbt ihopritad skiss här på forumet nån gång förut.
Titta, jag hittade det:
[länk]
Vi lär väl också få bygga in ev. rör så som du gjort. Visst, stjäl ev lite golvyta men det få man väl ta. Bara det ser bra ut, annars lär jag aldrig kunna övertala min kära sambo om detta
Intressant att höra hur folk har gjort, posta gärna mer hur ni andra har gjort, om ni orkar knåpa ihop
Det rör vi har i hörnet i vardagsrummet tänker man inte på, det ser ju ut som det funnits där hela tiden. Det är alltså gjort med reglar och gipsskiva och sen väv och målat samtidigt som resten av väggen. Sen går det ett vanligt spirorör innanför.
Och det bakom garderoben visste vi inte ens att det fanns där innan vi letade
Där går det dessutom dräneringsslang ner till pannrummet (som ligger nedanför).
Och det bakom garderoben visste vi inte ens att det fanns där innan vi letade
Klicka här för att svara