Hej

Sitter och grunnar på hur man löser ventilationen av plåttaket på ett isolerat pulpettak som monterats mot husväggen.

Rummet kommer att vara både en del uterum och en del förråd.
Min ka tyckte jag skulle ha ventilation under plåten ,men hur gör man och behövs det verkligen?

Taket lutar ca 8 grader och börjar ca 30cm under befintligt tak på huset och kommer att ha ca 30 cm isolering
 
Finns ingen plats i gavlarna uppe vid taket att fästa ventiler i var ända?
 
Vet inte om jag missförstod men jag menar ventilation av luften under plåten som stiger uppåt. inte själva rummet
 
beror väl på om det ska vara uppvärmt året om.
Var med och gjorde ett liknande uterum för når år sen och då hade vi ingen luftspalt under råsponten för dom sa på bygghandels att man inte behövde det om rummet inte skulle vara uppvärmt året om, fel eller ej vet jag inte
 
Rummen kommer inte att vara uppvärmda året om. bara vid enstaka tillfällen med hjälp av kamin.
Blev dock tipsad om att isolera taket for att få jämnare värme. tycker själv att det verkar lite overkill att ha luftspalt
 
lyfter tråden igen då jag inte känner mig säker.
Isolerat uterum/förråd med pulpettak som ej ska vara uppvärmt året om utan bara vid tillfällen.
ca 25 cm isolering i tak.
Ventilation av taket eller ej?
ångplast i tak eller ej?
 
ingen som har några tips?
 
Luftspalt kan du ha med endast öppning i takfoten ej i överkant. Absolut ingen plast.
 
funkar det om man gör en luftspalt med board längs balkarna med endast öppning nertill?
 
Ja.
 
ska man ha ångspärr på insidan då? kommer ej vara uppvärmt året om
 
Vet inte om jag har förstått din fråga, blir konstruktionen så här?
Ångbroms, isolering, board, luftspalt, råspont, papp, slättäckning med bandplåt.

Är det luftspalten under råsponten du menar?
 
dyhane skrev:
ska man ha ångspärr på insidan då? kommer ej vara uppvärmt året om
Jag har svarat på detta redan. Absolut ingen plast/ ånspärr om det inte är uppvärmt förjämnan.
 
ja det är den jag menar.. är inne på att inte ha plast underst men i alla fall en luftspalt under råsponten.
Så alltså isolering,boardluftspalt,råspont, papp, plåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.