Då jag får problem med att mina dörrar sväller varje sommar så funderar jag på att installera frånluftsfläktar(Fuktstyrda) i dom befintliga frånluftsdonen som sitter i taket i badrumen.
Från donen i badrumen så går det en spirokanal som går ut genom yttertaket. Hur blir det med kondensen i kanalerna om jag monterar in fläktar till skillnad mot när det är endast självdrag, finns det risk för fuktskador eller är det en ok lösning?
Huset är byggd 1979.

Hej
Jag tycker du ska ta i starkt övervägande att installera "riktig" mekanisk frånluft istället dvs fläktar som går kontinuerligt och som sitter i frånluftshuvarna på taket.
Du får då en korrekt luftomsättning året om.Med självdrag blir det 0 ventilation på sommaren och alldeles för mycket ventilation på vintern.
Fredrik

Fast TS hade ju självdrag nu och vill förbättra ventilationen men fläktar i frånluftsventilerna, eller fattade jag fel? Att bygga ett rörsystem på vinden för en centralfläkt kan bli ganska omfattande och krångligt.

Det enda krångliga med fläktar i badrummen är att få fram el snyggt.

Både Pax och Fresh har fiffiga fläktar som snurrar konstant på lågvarv och drar på lite extra när det är fuktig luft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.