Ja det blir bra.

Håller med Matti, ingen diffusiontät ångspärr då man kan få kondens på isoleringssidan av ångspärren.
Då är det bättre att sätta en lufttät ångbroms typ halotex D50, då får man en dubbelriktad ångtransport.
Förutsätter att luftspalten blir minst 45 mm. Då kan man borra 25 mm hål kanske 10 st längst med hela taket och lufta i gavlarna. Går även att göra mot huset, har så själv men det fordras lite mer jobb. (Ritning finns)

hur bygger man luftspalten enklast då? med board eller med vindpapp`? och varför måste den vara så stor som 45 mm?

Det räcker med 25mm luftspalt. Det är en smaksak vad du vill bygga den av. Vindskydd går fort och är smidigt att bygga spalten med. Kom bara ihåg att sätta en läkt mitt imellan takstolarna så inte duken trycks upp mot råsponten.

På vindar med begränsat utrymme går det kanske bra med 25 mm. Arga snickaren t ex vill ha minst 30 mm, enl. träbyggnadshandboken2 rekommenderas 50 mm. Har själv byggt hus där konstruktören ville ha 70 mm och om man har plats uppåt så varför inte 45. Då slipper du att sätta läkt mellan takstolarna. Med så låg lutning som 8 grader tycker jag att det är lämpligt med 45 mm.

men det funkar att bygga den med vindpapp under råsponten? och göra nån slags kanal så det kan ventilera ut i gavlarna?

Jag utgår ifrån att takstolarna ska ligga på cc 600. Och ovanpå dessa häftar du fast vindväv så att den håller sig spänd. Därefter tar du 45x45 regel och borrar hålen som jag nämnde tidigare och spikar fast en på varje takstol över vindduken. Då får du en naturlig luftspalt på 45 mm. Hålen ska borras igenom alla 45 reglar.
Börja ca 10 cm från huskroppen. Då får alla fack luftning till gaveln. (Inte optimalt eftersom man inte kan lufta till båda gavlarna.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.