Hej!

upptäckte igår att det var ovanligt tyst och fridfullt inne på toaletten, vilket inte kändes bra. Det visade sig att vår centralventilation, i form av en takfläkt, inte längre snurrar. Dock uppstår ett sporadiskt brummande ljud från fläkten, så den verkar få spänning i alla fall och försöker göra någonting... Alla säkringar är ok. Det finns en strömbrytare till fläkten som jag självklart kontrollerat att den är på.

Som ni kanske märker är jag helt okunnig när det gäller detta - jag har kollat fläkten från vinden men där ser man inte mycket. Jag har inte varit uppe på taket och besiktat fläkten och vill väl med detta inlägg försöka klargöra om det finns någon mening för mig att göra det eller om det bara är att ringa in service?

Känner någon igen symptomen? Kan något fastna i fläkten som jag därmed själv kan åtgärda?

//Adam

Något fastnat i fläkten (som du själv föreslog), trasig kondensator eller trasig fläkt.
Är fläkten mer än 12-15 år skulle jag föreslå att byta hela takfläkten.

jag har varit uppe och tagit en titt nu - fläkten snurrar faktiskt, men med väldigt lågt varvtal vilket inte ger något sug alls. Kan den på något sätt inte få tillräckligt med ström för att köra fullt?

Finns det någon hastighetsreglering till fläkten (typ dimmer etc.) kontrollera denna, annar verkar det vara fel på kondensator eller motor.
Kondensator är en vit grej som sitter i kopplingsdosan till fläkten, billig att byta.
Men låt inte fläkten stå och gå för länge med lågt varvtal och brummande, allt "förlustenergi" blir värme i motorn och kommer skada lindningarna (om det inte redan hänt).

det blev till att byta fläkten - det var nog ändå dags eftersom huset är byggt -77 och fläkten inte är bytt sedan dess.

Vad kostar det att byta takfläkt,,våran är från -75 och behöver bytas

ett par-tre tusen skulle det gå på. Jag vet inte exakt för vi har inte fått någon faktura ännu! :)

oki tack :)

Väcker denna tråd. Vår takfläkt snurrar och ventilationen funkar bra. Dock uppkommer djävulusiskt irreterande vibrationer som hörs i hela övervåningen på viss belastning/varvtal. Var skall man vända sig för att få smidig hjälp då jag inte ens vet fabrikat eller så? Sotaren? Hela fläkten sitter under en poppnitad skorsten.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh

Obalans i fläkthjul eller lagerfel fast oftast brummar det för fulla muggar då också.
I både ärendena så borde en seriös ventilationsfirma fixa endera obalansen eller lagerfelet åt dig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.