Hej.
Vi håller på att färdigställa en friggebod och just nu behöver vi förbättra ventilationen i taket.
Det jag undrar är om någon vet om var man kan hitta mindre runda eller fyrkantiga "tilluftsventiler" med håldiameter på ca 40-60 mm.
De ska sitta under takutsprånget för att få in luft under undertaket.
Jag hoppas att min förklaring går att förstå. :-)
Tack på förhand.

Ja, men jag behöver ventiler till att ha utomhus och i små dimensioner.
Ca 60 mm vore perfekt då takutsprånget är inte så stort.
De som byggde stugan missade att ventilera undertaket. Man kan skulle kunna fräsa ut spår eller liknande men jag tror att små ventiler vore snyggare.

Jag borrade hål mellan takstolarna och satte aluminiumnät över för att hålla getingar och annat ute. Räknade på den totala arealen på alla hål jag borrat och satte upp gavelventiler med större area. Märk väl att den faktiska öppningen i slitsarna på vanliga ventilgaller är rätt mycket mindre än t.ex 125x125mm. Arean på ett 125mm spriroör är mycket större än slitsöppningarna på ett 125x125mm galler. Byggde om gallren dramatiskt så arean blev omkring 80% av rörets. Sorry lite OT...

Hej Ludwig.
Jag förstod vad du menade men tyvärr var det precis det vi ville undvika.
Borrade hål av det slaget är inte så snyggt. Med de ventiler jag hittade blir det en mycket diskret lösning, då de hål man skapar är väl dolda bakom ventilen. Med 10 ventiler och ca 30 cm2 stora hål i varje räcker ventilationen mer än tillräckligt med tankte på att "utventilerna" i gavlarna är av standardstorlek (100 el. 125 mm).

Hålen jag gjorde var 13mm stora och i rad, så de är rätt diskreta..

En 125mm ventil har en verklig öppning (slitsarnas area) på ca 30cm2... rätt stor skillnad från 12,5x12,5cm som ger ca156cm2. Slitsarna stryper alltså rätt väsentligt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.