Hej!
Jag bor i ett 1 1/2 planshus från -59 med självdragsventilation. Det var nog många år sedan det eldades, idag värmer jag med fjärrvärme.

Jag ska sätta in en Intellivent i badrummet på nedervåningen som får gå på konstant lågfart + fuktstyrning och kanske någon tilluftsventil i övriga rum. Det får väl räcka som ventilation på nedervåningen.

På övervåningen är det 3 sovrum, med murstocksventilation i 2 av dessa. För att förbättra luftombytet som idag är obefintligt, kan jag sätta in fläktar i murstockskanalerna? Nån som går på lågfart med fuktstyrning så inte fukten åker upp på vinden?

Funkar den här lösningen? Hur vet man om man behöver tilluftsventiler? Har idag inga, förutom i källaren.

• Gilla
johanpelle
  • Laddar…
Har du inga ventiler i övrigt kan det dra ifrån fönster i fall dom inte är täta eller vid golvet.
Luften tar den enklaste vägen in och sen ut.
Vi köpte ett torp där det inte fanns några ventiler alls men jävlar vilket drag det var från olika ställen, så jag satte upp några ventiler och draget vart betydligt mindre på dom andra ställena.

Jag skulle sätta upp ventiler i sovrum iaf.

Då blir det ventiler i sovrum och kanske vardagsrum nere, på övervåningen blir det ventiler i 2 rum och en frånluftsfläkt i murstocken i det tredje rummet, om det nu inte var en idiotisk idé? Att dra kanalfläkt eller dylikt genom taket verkar krångligt och onödigt, men rätta mig gärna om jag har fel.

Så draget från fönster och golv kan alltså minska med friskluftsventiler? Det vore ju toppen!

Ventilerna på övervåningen kommer ovillkorligen att släppa ut luft istället för in,särskilt om du sätter dem ovan fönster.Då orkar inte undertrycket överbrygga den termiska drivkraften. Prova först med att sätta igång fläkten,öppna 2mm på fönstret/n nere och känn om det verkligen kommer in i en glipa på övervåningen. Ett äldre hus har inte den täthet att undertrycksventilation kan fungera. En fläkt i våtutrymmet är bra men resten kan du strunta i.

Skulle det inte ens fungera om jag sätter en fläkt i murstocken uppe? Luften står still där, så på somrarna är det som att gå in i en vägg när man kommer upp. Som jag har fattat det så bygger självdrag på undertryck, så jag trodde det skulle fungera om man hjälpte självdraget lite också.

Det som händer är att undervåningens luft flyttas upp till övervåningen aningen snabbare men inte så snabbt som om du istället öppnat ett fönster uppe i nåt rum. Det är lätt att tolka varm luft som dålig ventilation En intellivent eller paxfläkt ger 50-80 kbm luft/tim när de går. Detta luftflöde har du troligen redan vintertid i de 2 ventilerna uppe och sommartid är det på tok för lite för att ge nån kyleffekt.. Undertrycket i hus är alltid störst längst ner.Därför kan ofta (exempel)ett nyckelhål i källaren släppa in lika mycket luft som en stor ventil på våningen ovanför .Luften tar sig in där den kommer in lättast (läs:nedervån/källare) och det finns inget undertryck kvar som orkar suga in luft i eventuella ventiler i övervåningen.Mao inga uteluftsventiler i undervåningen (där kommer det in tillräckligt ändå) om det skall få nån chans att fungera i rummen uppe. Badrumsfläkten är bra då den ser till att snabbt få ut fukt så den inte sprider sig ut i huset och bildar kondens på fönstren på övervåningen. Hoppas du förstår dilemmat och varför frånluftsventilation inte kan fungera fullt ut i något hus även om det skulle vara tätare än ditt.

Okej, det finns alltså inte så mycket att göra? Jag har tom varit inne på att sätta en datorfläkt eller rökgasfläkt på skorstenen. Men det kanske räcker med en enkel bordsfläkt på över övervåningen för att det ska kännas fräschare. Det första jag ska göra är iallafall att fixa badrumsfläkt och byta kolfilterfläkten till utblås genom ytterväggen (om jag får för sotaren).

Tack för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.