1 130 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Risk för oljud?!?!
Skall dra ventilation i mitt nya hus i morgon hade jag tänkt, det är en frånluftspanna av märket Nibe 750.
Och min fråga lyder så här, kan jag lägga spirorören direkt uppe på takstolens hanbjälke eller finns det risk för oljud i framtiden eller måste man ha någon typ av isolering där i mellan?
Och min fråga lyder så här, kan jag lägga spirorören direkt uppe på takstolens hanbjälke eller finns det risk för oljud i framtiden eller måste man ha någon typ av isolering där i mellan?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du skall väl ändå isolera ventilationsrören, så inte värmen försvinner ut på kallvinden utan kommer frånluftvärmepumpen till godo.
Så då kan värmeisoleringen även isolera rören från att överföra ljud till husstommen.
Jag har fått rekommenderat min 80 mm isolering. Tag gärna mer!
Så då kan värmeisoleringen även isolera rören från att överföra ljud till husstommen.
Jag har fått rekommenderat min 80 mm isolering. Tag gärna mer!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hel rätt, lösull är smidigt i det läget!
Men ta då och stoppa små bitar av isoleringsskiva, eller tjocka gummitätningslister eller något mellan takstol och rör.
Men ta då och stoppa små bitar av isoleringsskiva, eller tjocka gummitätningslister eller något mellan takstol och rör.
Klicka här för att svara