Skall dra ventilation i mitt nya hus i morgon hade jag tänkt, det är en frånluftspanna av märket Nibe 750.
Och min fråga lyder så här, kan jag lägga spirorören direkt uppe på takstolens hanbjälke eller finns det risk för oljud i framtiden eller måste man ha någon typ av isolering där i mellan?

Du skall väl ändå isolera ventilationsrören, så inte värmen försvinner ut på kallvinden utan kommer frånluftvärmepumpen till godo.
Så då kan värmeisoleringen även isolera rören från att överföra ljud till husstommen.

Jag har fått rekommenderat min 80 mm isolering. Tag gärna mer!

Jo det skall isoleras men det räcker med lösullen, 180mm täckning med lösull är rekomenderat från dom som projekterat ventilationen!!

Hel rätt, lösull är smidigt i det läget!

Men ta då och stoppa små bitar av isoleringsskiva, eller tjocka gummitätningslister eller något mellan takstol och rör.

Behövs verkligen det, man använder väl idag oftast flexibla slangar före och efter ventilationsaggregatet så några vibrationer borde inte kunna överföras då.

Mina ligger direkt mot takstolarna, tom utan isolering då det blir ett varmt utrymme. Ska också ha en F750, hoppas det blir bra...

Pratade med dom som projekterat ventilationen och dom rekomenderade då som Gabbe1 sa flexibla slangar före/efter och du skulle det ej vara några problem!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.