15 603 läst ·
6 svar
16k läst
6 svar
Ventilationsfläkt på tak, skötsel?
Hej!
I vårt hus har vi så kallad mekanisk frånluftstyrd ventilation, jag tror det heter så i alla fall.
Det är en fläkt på taket som styrs via köksfläkten och som har ventiler i kök och badrum.
Huset är från 1978 och denna fläkt har suttit där sedan dess, bra grejor de gjorde på den tiden som håller 34 år och snurrar fortfarande.
Men till min fråga nu, denna fläkt som sitter på taket behöver den någon underhållning eller skötsel?
Jag misstänker att inget har gjorts med detta, om det nu behövs, de senaste tio åren i alla fall.
I vårt hus har vi så kallad mekanisk frånluftstyrd ventilation, jag tror det heter så i alla fall.
Det är en fläkt på taket som styrs via köksfläkten och som har ventiler i kök och badrum.
Huset är från 1978 och denna fläkt har suttit där sedan dess, bra grejor de gjorde på den tiden som håller 34 år och snurrar fortfarande.
Men till min fråga nu, denna fläkt som sitter på taket behöver den någon underhållning eller skötsel?
Jag misstänker att inget har gjorts med detta, om det nu behövs, de senaste tio åren i alla fall.
Exakt samma sits som er. Dock gör vår fläkt att det brummar och vibrerar i hela övervåningen vid ett visst varvtal. Så pass störigt att jag nu knappt vill utnyttja detta grymma TV rum. Vad kan man överhuvudtaget göra själv? Elektriker?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Den ska rengöras.Smuts på vingarna ska tas bort annars sliter det på lagren och motor. Anlitar du en sotarfirma så rengör de köksfläkten och takflläkten samt rensar alla frånluftkanaler Gjorde det för några år sedan och nu ska de komma igen i september. De flesta av 41 hushåll har inte behövt göra något åt sina fläktar så vissa låter som tröskmaskiner. Till klykan: ta reda på vilken modell du har och försök att först byta kullager. På min var det standard kullager och lätt att byta. Fläktens gummiupphängning var av standarmodell så de hittade jag på biltema. Blev ändå tvungen efter några år att byta hela fläkten. Hitta en fima i Nortäljetrakten som sålde nya fläktmotorer när jag gogglade på modellen. Glöm då inte att även köpa ny kondensator till den vilket jag gjorde. Du kan bryta strömmen via via säkringen. Jag hade ett jordad elutag på taket när jag löft på takkåpan.
Hej!
Tack för hjälpen!
Jag ska också t aoch kontakta sotaren så att han får kolla den. Dock så lider vi inte av missljud, men jag tror inte att det skadar att kolla genom systemet en del så jag tror att något underhåll inte har gjorts på i alla fall 10 år.
Tack för hjälpen!
Jag ska också t aoch kontakta sotaren så att han får kolla den. Dock så lider vi inte av missljud, men jag tror inte att det skadar att kolla genom systemet en del så jag tror att något underhåll inte har gjorts på i alla fall 10 år.
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Har det inte gjorts någon service sedan 1978 på fläkten så bör nog som sagt allting rengöras men lagren bör juh vara helt slut också så byt dom innan motorn kan haverera totalt och du åker på större kostnad.
Kan tilläggas att om fläkten är tyristorstyrd så den aldrig stannar för att det suger från badrum osv också så tjänar du in på en ny EC-klassad fläkt på ett par år då den gamla drar mer kW.
Kan tilläggas att om fläkten är tyristorstyrd så den aldrig stannar för att det suger från badrum osv också så tjänar du in på en ny EC-klassad fläkt på ett par år då den gamla drar mer kW.
Jag kanske ska börja med att konsultera en fläktfirma som håller p åmed detta och se vad de säger. Det skulle inte vara kul om den går sönder, att tänka efter före är inte fel.
Jag ska ta med dina ord i mina tankar, tack!
Jag ska ta med dina ord i mina tankar, tack!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden