1 873 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hur vet jag hur ventilationen är?
Hej jag har nyligen köpt ett äldre hus. 1958tegelhus.
Jag tycker luften står still i huset. Blir ofta instängd lukt.
Huset har nya fönster 2009.
Kollar jag runt huset utvändigt så ser jag två 'gäller hål' på vinden och sedan 2-3 runt huset och då sitter kylskåpet framför ett av de. Och de andra har jag inte ens sett innei huset.
Kan man ringa något företag som kan mäta luften eller något? Huset är 74kvd plus källare med garage 74kvd
Jag tycker luften står still i huset. Blir ofta instängd lukt.
Huset har nya fönster 2009.
Kollar jag runt huset utvändigt så ser jag två 'gäller hål' på vinden och sedan 2-3 runt huset och då sitter kylskåpet framför ett av de. Och de andra har jag inte ens sett innei huset.
Kan man ringa något företag som kan mäta luften eller något? Huset är 74kvd plus källare med garage 74kvd
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Ja man kan mätta kvaliteten på luften gör dom i alla lägenheter med jämnan mellanrum. Vet inte exakt vilka som gör det men ringer du en ventilation firma kan dom kanske göra det eller säga vilka som kan det.
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Är det självdrag kan du själv kolla hur bra den termiska självdragskraften är, tänd en cigarett eller köp en rökpenna från Björnax så ser du själv om röken stiger snabbt eller drar ut sakta. Står röken still eller går trögt så testa att öppna ett fönster i ett rum intill, blir det bättre då är huset för tätt. Sätt in flera friskluftsventiler issåfall.
Verkar självdraget fungera som det ska så bör du ta dit någon som du kan rådfråga.
Verkar självdraget fungera som det ska så bör du ta dit någon som du kan rådfråga.
Klicka här för att svara