Hej,

håller precis på att installera en centraldammsugare som jag kommer att placera i ett utrymme där det tidigare varit en oljepanna ansluten till rökkanal i murstocken.

Det finns en lucka i rummet där jag tänkte att det hade varit optimalt att placera utloppet för centraldammsugaren.

Är det OK? Den används inte till något annat, är en separat kanal för öppen spis.

Tack på förhand.

Finns nog en risk för kondens i kanalen som kan knäcka skorstenen med tiden samt att svart kondensvatten riskerar att rinna ut.

Bara teorier från min sida :o

Är det en kanal i skorsten som inte har ngn ventil i ngn annan del av huset är det väl bara bra om den blir använd :)

Jag funderade på samma sak när det gälde utblås i skorsten, men har för mig läst att det kan bli problem med "längden", då utluften bör försvinna så fort som möjligt för att maskinen ska gå så bra som möjligt..

Anslöt centraldammsugaren till skorstenen idag, missade att folk hade svarat i tråden :)

Hmm.. hoppas att det fungerar, annars blir det lite jobbigt att göra om..

Ringde till sotaren och hörde, det var helt OK.

Det enda han tyckte var att det kunde vara en idé att sätta ner ett spiro rör så att det inte fastnade så mycket damm i fogar, det borde dock ändå vara OK.

Ok, bra att veta. Hur hög skorsten har du?

3 våningar, vet inte riktigt hur hög den blir men ca 10m.

rssvanberg skrev:
Anslöt centraldammsugaren till skorstenen idag, missade att folk hade svarat i tråden :)

Hmm.. hoppas att det fungerar, annars blir det lite jobbigt att göra om..
Tänkte görra detsamma. Hur gick det? Funkar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.