4 091 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Erfarenhet av Enervent Pingvin ?
Hej,
Jag ska byta ut ett äldre FTX aggregat som siter i tvättstugan i vårt 1 1/2 hus.
Pga utrymmesbrist samt att tvättstugeväggen gränsar mot köket är jag inne på att montera aggregatet med en takplåt på taket upp mot kattvinden. http://www.enervent.fi/data/se/manuals/Pingvin_takmonteringsanvisning_se.pdf
Jag har läst en del om olika aggregat här på forumet men inte hittat någon som har ett Enervent Pingvin. Är det någon som har något att säga om detta märke vore jag tacksam.
Jag ska byta ut ett äldre FTX aggregat som siter i tvättstugan i vårt 1 1/2 hus.
Pga utrymmesbrist samt att tvättstugeväggen gränsar mot köket är jag inne på att montera aggregatet med en takplåt på taket upp mot kattvinden. http://www.enervent.fi/data/se/manuals/Pingvin_takmonteringsanvisning_se.pdf
Jag har läst en del om olika aggregat här på forumet men inte hittat någon som har ett Enervent Pingvin. Är det någon som har något att säga om detta märke vore jag tacksam.
Hej,
Jag var lite otydlig men Pingvinen kan man fästa i taket med hjälp av en takmonterigsplåt och tanken är att jag ska placera den upphängd i taket i själva tvättstugan.
Om du har någon möjlighet så får du gärna skriva en rad här när du driftsatt systemet (trots att det inte riktigt är samma modell).
En sak jag är intresserad av är om själva aggregatet väsnas mycket?
Jag var lite otydlig men Pingvinen kan man fästa i taket med hjälp av en takmonterigsplåt och tanken är att jag ska placera den upphängd i taket i själva tvättstugan.
Om du har någon möjlighet så får du gärna skriva en rad här när du driftsatt systemet (trots att det inte riktigt är samma modell).
En sak jag är intresserad av är om själva aggregatet väsnas mycket?
Hej!
Ska bygga nytt och funderar också på hur mycket Pingvinen egentligen låter...
Enligt specifikation ska den ge ifrån sig 70 dB(A) till tilluftskanalen, medan jag kan hitta REC RT250 som ger ifrån sig 56 dB(A) till tilluftskanalen, och med tanke på att decibelskalan är logaritmisk så kan ju 14 dB vara klart hörbart...
Som sagt - erfarenheter?
Ska bygga nytt och funderar också på hur mycket Pingvinen egentligen låter...
Enligt specifikation ska den ge ifrån sig 70 dB(A) till tilluftskanalen, medan jag kan hitta REC RT250 som ger ifrån sig 56 dB(A) till tilluftskanalen, och med tanke på att decibelskalan är logaritmisk så kan ju 14 dB vara klart hörbart...
Som sagt - erfarenheter?
Vi har Enervent pingvin XL, dvs ett något större aggregat och jag måste säga att det nästan är för tyst! Jag brukar ibland måsta öppna dörren och kolla att det är igång
. Mycket, mycket nöjd så här långt. Aggregatet har varit igång ca 1 månad.
Tack för svar.Moki skrev:
Hur stor villa och vilka totalflöden har du?
Använder ni några utav "specialfunktionerna" i aggregatet (braskaminsläge, kylbatteri, styrning via KNX)?
Klicka här för att svara