Hej
Jag har två 100mm rör från varsin badrumfläkt som ska in i en skorsten som är 160 eller 170mm. Jag kommer ha ett grundflöde på båda fläktarna. Optimal hade varit ett spiro Y-rör i dimension 160/170 till två 100mm men det verkar inte finnas. Närmaste som inte kostar 3000 kr är julas Y-rör i plast, därefter en reduktion till 160/170mm. Tror ni detta funkar ihop med spiro?
Jag har två 100mm rör från varsin badrumfläkt som ska in i en skorsten som är 160 eller 170mm. Jag kommer ha ett grundflöde på båda fläktarna. Optimal hade varit ett spiro Y-rör i dimension 160/170 till två 100mm men det verkar inte finnas. Närmaste som inte kostar 3000 kr är julas Y-rör i plast, därefter en reduktion till 160/170mm. Tror ni detta funkar ihop med spiro?
varför inte ett t-stycke 160mm med gren till 100mm och sen en reduktion till 100mm på andra änden, funkar inte det?
Vinkeln på anslutningen gör väldigt lite för tryckfallet, så även om det är ett Y kommer luften att vända ner om du har för mycket tryckfall från Y-et ut till skorstenen/takhuven.
Luften vill alltid ta enklaste vägen beroende på tryckfall.
Luften vill alltid ta enklaste vägen beroende på tryckfall.
Klicka här för att svara