Tjoa skrev:
Jag tycker du ska ringa en funktionskontrollant för ventilation.
Det kanske kostar någon 1000 lapp men då kommer du få ett korrekt svar, som du sedan kan trycka ner i halsen på den styrelse som inte begriper att det inte ska vara så som du beskriver det.
Här har du en länk över behöriga funktionskonrollanter i stockholms län. Välj någon som är i din närhet och som står skriven på en ventilationsfirma, inte något fastighetsbolag.
[länk]
Felet du beskriver kan tyda på endel saker,men man bör iallafall mäta upp flödena så man ser i vilken ände man ska börja. Kan vara allt från en skenande fläkt med tryckstyrning, till grannar som blockerat sin ventilation till att grannen fått tuppjuck och kör med sin spisfläkt kopplad till centralventilationen.
Som jag skrev i inlägget precis här över nu så har pipandet upphört nu när tilluftsventilerna varit öppna ett tag. Men pga detta är det väldigt kallt och dragigt i lägenheten, och suget i ytterdörren är kvar.

Vi har även varit uppe på vinden. Där finns ett fläktrum som vi såklart inte kom in i. Däremot så finns det också stora ventilationskanaler i betong som går som förhöjningar i golvet på vinden. Dessa går delvis genom folks vindsförråd. På vissa ställen finns det lock av järn som går att lyfta av. Vi upptäckte ett av dessa lock som inte var tätt utan att det drog ut luft genom springor, vi lyckade inte rätta till locket så att det sitter helt tätt. Det är ju inte heller orimligt att tro att det finns flera lock inne i folks förråd som inte heller dessa sitter tätt.

Om det läcker luft (från vad jag antar är frånluftskanal) så borde det väl kanske kunna vara anledningen till draget i vår lägenhet? Fast då borde man väl tycka att alla har samma problem (inklusive styrelsen) och någon skulle göra något. Ska iaf prata med styrelsen igen så fort jag får tag på någon av dem.

Du bör inte få mer frånluft i din lägenhet för att det läcker genom locken på vinden.
Har du ventiler ovanför fönstren så kan inte fönstrena i sig vara för täta, tanken är då att dom skall vara helt täta.
Att det piper i fönstrena tyder ju på att dom läcker.
I kök och badrum skall det inte finnas tilluft/uteluft, endast frånluft.
Och tvärtom i sovrum och vardagsrum.

Problemet är ju att du har för mycket frånluft, och får för stort undertryck i lägenheten.
Ytterdörren skall aldrig vara trög att få upp, men att man märker ett litet pust när man öppnar dörren kan vara normalt.

(Jag vet att det jag skriver är upprepning på vad andra har skrivit men jag kör på ändå. ibland är det skönt att flera ger samma svar på en fråga)

Anledningen till det för stora undertrycket, kan vara flera t.ex.

Är frånluften tryckstyrd:
* Tryck/flödesgivaren kan vara trasig, eller så har slangen till givaren lossnat eller utav någon annan orsak visar för lågt tryck och får fläkten via en frekvensomformare att öka flödet till max.

* Någon har micklat med frekvensomformaren så att den går på fullskaft.

* Frekvensomformaren kan få sin signal från en styrcentral ("DUC") då kan något ha hänt med styrprogrammet, eller utgången som styr utsignalen.

Är fläkten inte tryckstyrd:
*Så är det troligast att flera andra lägenhetsinnehavare har täppt igen eller strypt sina frånluftsdon så att en för stor del av frånluften tas från din lägenhet. fläkten vill ju ha all sin luft även om den bara får ta den från din lägenhet.
Detta kan inträffa även om fläkten är tryckstyrd.

Du bör även se till att den öppna spisen är så stängd som möjligt när den inte används för att inte påverka balansen i ventilationen.

Skaffa en kopia på OVK protokollet om du skall anlita någon själv för att kolla upp flödena i din lägenhet.
En ventilationstekniker kan säkert säga ett schablonvärde för en lägenhet, men det är alltid bäst att ha det projekterade flödet på papper.

Bara för att det sägs vara injusterat och kollat så betyder det inte att ingen har förstört injusteringen efteråt.

/ Dan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.