2 474 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vilken ventilation i förråd?
Jag har funderingar kring ventilation i ett måttligt isolerat förråd (95 mm vägg, 200mm golv och 300mm tak). Totalt 24kvm med två avdelningar med dörr emellan varav det ena skulle fungera som tillfällig övernattning.
Idag finns bara en tallriksventil på 80mm. Det finns två elelement som håller ca 10 grader under vintern.
Funderar nu på att sätta in en lvp som ersätter elementen och höja till 20 grader.
Hur löser jag ventilationen? Behövs det nån Pax-fläkt eller större tallrik? En extra ventil utöver befintlig? Får väl tillägga att det inte finns varken vatten eller toalett och att övernattningarna nog blir väldigt få.
Idag finns bara en tallriksventil på 80mm. Det finns två elelement som håller ca 10 grader under vintern.
Funderar nu på att sätta in en lvp som ersätter elementen och höja till 20 grader.
Hur löser jag ventilationen? Behövs det nån Pax-fläkt eller större tallrik? En extra ventil utöver befintlig? Får väl tillägga att det inte finns varken vatten eller toalett och att övernattningarna nog blir väldigt få.
Min första fundering var varför sätta in LVP. Men den kostnaden kanske kan motiveras med bättre komfort. Annars behöver du se till tilluften. Självcirkulation borde räcka. Det ska ju vara tyst när man sover så då vill man inte ha en fläkt som stör. Alternativt att sätta utsugsfläkten i det andra rummet och ta in luft i sovdelen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara