2 234 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ventilationslösning för 50 kvm hus?
Jag håller på och bygger en första huskropp av två, där den första är 50 kvm och ska vara lite enklare eftersom den ska fungera som gästhus. Här tänkte jag ett självdragssystem som man hjälper lite på traven genom en frånluftsfläkt i köket. Frånluftsfläkten i köket (köket har en enkel kokplatta endast) ska via spirorör suga ut fuktig luft från toaletten. Sedan två tilluftsventiler, en i sovrum och en i vardagsrum. Toadörr ska släppa igenom denna luft in i toaletten.
Låter denna lösning ok?
Räcker det med EN tilluftsventil? Man vill ju vara lite snål med kalluft in i huset.
mvh Niklas Edelström
http://nybyggaranda.se/
Låter denna lösning ok?
Räcker det med EN tilluftsventil? Man vill ju vara lite snål med kalluft in i huset.
mvh Niklas Edelström
http://nybyggaranda.se/
Du menar att det är lika bra att sätta upp två st ventiler, sedan kan jag reglera dem manuellt och släppa in så mycket luft jag vill? Det låter bra. På sommaren vill man ju ha mer luft och på vintern mindre. Isoleringsförlusten är väl försumbar när en ventil är stängd? Annars är huset mycket tätt och har rejält med isolering.
/Niklas Edelström
http://nybyggaranda.se/
/Niklas Edelström
http://nybyggaranda.se/
Klicka här för att svara