26 110 läst ·
16 svar
26k läst
16 svar
Vad är felet med ventilationen i vår lägenhet!
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har nyligen flyttat in i en bostadsrättslägenhet, en tvåa på 60 kvm. Huset är byggt 1944. Att vi uppmärksammade att något är tokigt med ventilationen är att det piper från fönstren, framför allt köksfönstret. Pipandet är såpass högt att man hör det från angränsande rum (inga dörrar emellan).
Fönstren är gamla sidohängda 2-glasfönster. De är inte särskilt täta och i vardagsrummet och sovrummet blåser det in (blåser, inte drar) luft i över- och underkant där fönstren stängs.
Fönstren i sovrummet och vardagsrummet har ventiler ovanför. När dessa är öppna blåser det in tilluft genom dem. Fönstret i köket har ingen ventil alls. Detta fönster är även mycket tätare än de andra två, och är det fönster som piper mest. Fönstret i sovrummet är (tack och lov) tyst gällande pipandet. Däremot blåser det rätt mycket både genom ventilerna och själva fönstret.
Ytterdörren är en säkerhetsdörr och leder ut i trapphuset. Står man i hallen med dörren stängd låter det som att det blåser storm ute i trapphuset. Det är "trögt" att öppna dörren och man möts av en vindpust. Öppnar man en lite glipa hör och känner man hur luften tränger in i hallen.
Lägenheten har två ventilationsdon, ett i köket och ett i badrummet. Jag antar att dessa ska vara frånluftsdon, men det blåser in luft genom dem. Håller man ett papper framför donen blåser de bort.
Lägenheten har även en öppen spis.
Jag kan inte mycket om ventilation. Min spontana gissning var att tilluftsventilerna ovanför fönstrena tidigare varit stängda, vilket skapat baksug i frånluftsventilerna. Men jag får ändå inte ihop det. Som det är nu så blåser det in luft genom ventilerna ovanför fönstrena, in luft genom de otäta fönstrena och in luft genom frånluftsdonen. Så trots att det inte finns någon frånluft (?) piper fönstren och ytterdörren skapar sug när man öppnar den.
När jag pratade med en medlem i styrelsen sa han bara att "det ska vara mätt och kontrollerat i varje lägenhet". Så jag tänkte höra här om tips på hur man kan åtgärda detta innan jag kontaktar dem igen.
Hoppas jag ju inte idiotförklarat mig själv
och kan få några bra tips 
Vi har nyligen flyttat in i en bostadsrättslägenhet, en tvåa på 60 kvm. Huset är byggt 1944. Att vi uppmärksammade att något är tokigt med ventilationen är att det piper från fönstren, framför allt köksfönstret. Pipandet är såpass högt att man hör det från angränsande rum (inga dörrar emellan).
Fönstren är gamla sidohängda 2-glasfönster. De är inte särskilt täta och i vardagsrummet och sovrummet blåser det in (blåser, inte drar) luft i över- och underkant där fönstren stängs.
Fönstren i sovrummet och vardagsrummet har ventiler ovanför. När dessa är öppna blåser det in tilluft genom dem. Fönstret i köket har ingen ventil alls. Detta fönster är även mycket tätare än de andra två, och är det fönster som piper mest. Fönstret i sovrummet är (tack och lov) tyst gällande pipandet. Däremot blåser det rätt mycket både genom ventilerna och själva fönstret.
Ytterdörren är en säkerhetsdörr och leder ut i trapphuset. Står man i hallen med dörren stängd låter det som att det blåser storm ute i trapphuset. Det är "trögt" att öppna dörren och man möts av en vindpust. Öppnar man en lite glipa hör och känner man hur luften tränger in i hallen.
Lägenheten har två ventilationsdon, ett i köket och ett i badrummet. Jag antar att dessa ska vara frånluftsdon, men det blåser in luft genom dem. Håller man ett papper framför donen blåser de bort.
Lägenheten har även en öppen spis.
Jag kan inte mycket om ventilation. Min spontana gissning var att tilluftsventilerna ovanför fönstrena tidigare varit stängda, vilket skapat baksug i frånluftsventilerna. Men jag får ändå inte ihop det. Som det är nu så blåser det in luft genom ventilerna ovanför fönstrena, in luft genom de otäta fönstrena och in luft genom frånluftsdonen. Så trots att det inte finns någon frånluft (?) piper fönstren och ytterdörren skapar sug när man öppnar den.
När jag pratade med en medlem i styrelsen sa han bara att "det ska vara mätt och kontrollerat i varje lägenhet". Så jag tänkte höra här om tips på hur man kan åtgärda detta innan jag kontaktar dem igen.
Hoppas jag ju inte idiotförklarat mig själv
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, du har absolut inte idiotförklarat dig själv, däremot verkar styrelseledamoten ha gjort det.Noell skrev:
Att anföra "att det skall vara mätt och kontrollerat" är ju ett riktigt idiotargument, och löser knappast dina problem.
Jag tycker att du skall ta upp det igen med styrelsen. Ingen skall väl behöva bo och sova i en tjutande orkan?
Det där med den öppna spisen är intressant.
Du är säkert bekant med begreppet självdrag.
Är huset högt och lägenheten långt ned, och murstocken varm kan det kanske bli ett ordentligt drag där.
Hur mycket vet jag dock inte, men på din beskrivning låter det ju som att det skulle kunna slå ut hela ventilationssystemet.
Pröva skorstensdraget med ett papper som du gjort med frånluftsdonen.
Tag sedan förnyad kontakt med styrelsen.
Tack för svaren!
Spjället i öppna spisen verkar tätt. Man känner inget drag, ett papper håller sig stilla och när vi provade att hålla upp en tändsticka så slocknade inte lågan.
Efter att ha skruvat på ventilerna ovanför fönstren har vi märkt att de bara var halvöppna. Vi hade inte reflekterat över detta eftersom det inte syns på dem och det verkligen blåser in jättemycket luft även som halvöppna.
När ventilerna varit helöppna över natten så verkar ventilationsdonen fungera normalt isf, de suger nu ut luft.
Men det vi upplever som själva problemet är fortfarande kvar. Dvs köksfönstret och vardagsrumsfönstren piper fortfarande. Suget i ytterdörren är också kvar. Det blåser fortfarande in lika mycket luft genom själva fönstren och eftersom ventilerna är ännu mer öppna så låter det som en mindre storm utanför fönstren när man står vid dem. Det är långt ifrån tyst i sovrummet när man ska sova..
Är det rimligt att tro att det tar ett tag för lägenheten att "ställa om sig" och när ventilerna varit helöppna ett tag så kommer tilluftsflödet i fönstren och suget i ytterdörren att minska? För som det är nu är det fortfarande stormvarning i lägenheten!
Spjället i öppna spisen verkar tätt. Man känner inget drag, ett papper håller sig stilla och när vi provade att hålla upp en tändsticka så slocknade inte lågan.
Efter att ha skruvat på ventilerna ovanför fönstren har vi märkt att de bara var halvöppna. Vi hade inte reflekterat över detta eftersom det inte syns på dem och det verkligen blåser in jättemycket luft även som halvöppna.
När ventilerna varit helöppna över natten så verkar ventilationsdonen fungera normalt isf, de suger nu ut luft.
Men det vi upplever som själva problemet är fortfarande kvar. Dvs köksfönstret och vardagsrumsfönstren piper fortfarande. Suget i ytterdörren är också kvar. Det blåser fortfarande in lika mycket luft genom själva fönstren och eftersom ventilerna är ännu mer öppna så låter det som en mindre storm utanför fönstren när man står vid dem. Det är långt ifrån tyst i sovrummet när man ska sova..
Är det rimligt att tro att det tar ett tag för lägenheten att "ställa om sig" och när ventilerna varit helöppna ett tag så kommer tilluftsflödet i fönstren och suget i ytterdörren att minska? För som det är nu är det fortfarande stormvarning i lägenheten!
Problemet kan vara att alla lägenheter är kopplade på samma frånluftsfläkt.
Ibland får folk för sig att dom skall täta sina frånluftsdon (dusch/toalett t.ex.) och tänker inte på att det då kommer börja suger mer hos grannen, sedan tätar nästa granne sina frånluftsdon och det blir värre och värre.
Kontrollera om OVK (Obligatorisk Ventilations Kontroll) är utförd, man kontrollera bland annat luftflödet i olika utrymme då.
Ibland får folk för sig att dom skall täta sina frånluftsdon (dusch/toalett t.ex.) och tänker inte på att det då kommer börja suger mer hos grannen, sedan tätar nästa granne sina frånluftsdon och det blir värre och värre.
Kontrollera om OVK (Obligatorisk Ventilations Kontroll) är utförd, man kontrollera bland annat luftflödet i olika utrymme då.
hej märkligt fel då du såger att det vid stängda tillluftdon blåser in genom frånluften.Enligt min mening bör det då finnas ett eller flera utsug till som är starkare än frånluftsdonen? vid användning av köksfläkten förändras det då,eller vid öppet spjäll i spisen? mvh peter
Hm, fast om detta vore problemet hur kan då våra frånluftsdonet ha börjat blåsa in luft i lägenheten? Men du har säkert rätt i att alla sitter på samma frånluftsfläkt. Ska kolla upp OVK, jag vet att energideklaration är gjort iaf.FrittDrag_II skrev:Problemet kan vara att alla lägenheter är kopplade på samma frånluftsfläkt.
Det blir värre dvs att det blåser mer genom tilluftsventilerna ovanför fönstren när spjället i öppna spisen är öppet. Men pipandet och suget i ytterdörren är detsamma. Spisfläkten har jag inte provat, ska göra det!1036 skrev:
känns som motorn på taket är lite väl tilltagen kanske kanske har en tryckvakt och får den inte mycket tryck så kör den på max hela tiden kan ju vara hål i spiro rören tex i en kulvert .. jag hade kollat donen ser dom mycket ut ställt in dom så du får mindre sug på frånluften. Varför har du tilllufts ventil i köket ? ska vara frånluft där bara...Andra fenomen som du borde ha med för mycket frånluft är kallt som fan i lägenheten då radiatorerna inte hinner värma upp luften. Det är inte så att du styr din egen luft med köksfläkten ? Pröva ha ett fönster på glänt och se vad som händer under några timmar kolla ytterdörren bla... har du gammla fönster så har dessa förmodligen tätatats och då kanske dessa är för täta ? Kolla även skafferiet finns kanske ett litet don där i som du kan öppna lite..
Jag tycker du ska ringa en funktionskontrollant för ventilation.
Det kanske kostar någon 1000 lapp men då kommer du få ett korrekt svar, som du sedan kan trycka ner i halsen på den styrelse som inte begriper att det inte ska vara så som du beskriver det.
Här har du en länk över behöriga funktionskonrollanter i stockholms län. Välj någon som är i din närhet och som står skriven på en ventilationsfirma, inte något fastighetsbolag.
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/hitta-behoriga/
Felet du beskriver kan tyda på endel saker,men man bör iallafall mäta upp flödena så man ser i vilken ände man ska börja. Kan vara allt från en skenande fläkt med tryckstyrning, till grannar som blockerat sin ventilation till att grannen fått tuppjuck och kör med sin spisfläkt kopplad till centralventilationen.
Det kanske kostar någon 1000 lapp men då kommer du få ett korrekt svar, som du sedan kan trycka ner i halsen på den styrelse som inte begriper att det inte ska vara så som du beskriver det.
Här har du en länk över behöriga funktionskonrollanter i stockholms län. Välj någon som är i din närhet och som står skriven på en ventilationsfirma, inte något fastighetsbolag.
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/hitta-behoriga/
Felet du beskriver kan tyda på endel saker,men man bör iallafall mäta upp flödena så man ser i vilken ände man ska börja. Kan vara allt från en skenande fläkt med tryckstyrning, till grannar som blockerat sin ventilation till att grannen fått tuppjuck och kör med sin spisfläkt kopplad till centralventilationen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hm, jag tror att du har misstolkat mina inlägg lite, eller jag som har förklarat dåligt.systemfel skrev:känns som motorn på taket är lite väl tilltagen kanske kanske har en tryckvakt och får den inte mycket tryck så kör den på max hela tiden kan ju vara hål i spiro rören tex i en kulvert .. jag hade kollat donen ser dom mycket ut ställt in dom så du får mindre sug på frånluften. Varför har du tilllufts ventil i köket ? ska vara frånluft där bara...Andra fenomen som du borde ha med för mycket frånluft är kallt som fan i lägenheten då radiatorerna inte hinner värma upp luften. Det är inte så att du styr din egen luft med köksfläkten ? Pröva ha ett fönster på glänt och se vad som händer under några timmar kolla ytterdörren bla... har du gammla fönster så har dessa förmodligen tätatats och då kanske dessa är för täta ? Kolla även skafferiet finns kanske ett litet don där i som du kan öppna lite..
Jag ingen tilluftsventil i köket, det är ett frånluftsdon. Men när tilluftsventilerna ovanför fönstren i vardagsrummet och sovrummet endast var halvöppna så blåste det in luft genom frånluftsdonen. Nu är just detta åtgärdat då vi märkt att tilluftsventilerna endast var halvöppna.
Jag har väldigt svårt att tro att vi har för lite tilluft. Nu när tilluftsventilerna är helöppna så fladdar det lite i gardinerna (som iofs är väldigt tunna) när de hänger framför ventilerna. Jag har även väldigt svårt att tro att fönstrena är för täta, håller man handen framför fönstrena vid skarven där de två fönstren möts så känner man verkligen hur det blåser in luft.
Eftersom vi har en kolfilterfläkt som inte är kopplad till ventilationsrör har jag svårt att tro att denna skulle styra min egen luft?
Nu har tilluftsventilerna varit helöppna i ett par dagar och pipandet i fönstrena har faktiskt upphört. Däremot är det sjukt kallt och dragigt i lägenheten eftersom det kommer in så mycket luft genom fönstrena. Suget i ytterdörren är också kvar.