Hej,

Jag har ett FTX aggregat med återvinning och roterande VV med lågenergimotor. Min värmekälla för huset är fjärrvärme med golvvärme nere och radiatorer uppe. Alla mina frågor förutsätter att elpatronen i FTX:n inte går in och hjälpvärmer.

Jag har en fundering angående mitt FTX-aggregat. Jag kan ju ställa tillluften på olika grader och undrar om VV roterar lika mycket oavsett gradtal eller om den roterar mer om jag begär högre värme och motorn då får jobba oftare och mer?

Om inte elpatronen går in är det då bäst att att ha så hög tilluftstemp som möjligt och låta VV och dess motor jobba så mycket som möjligt eller ska man ha så låg tilluftstemp som möjligt ca 17C och låta fjärrvämen jobba?

Mvh
Bambi

Det där är lite förvirrande.

Tilluften till värmeväxlaren är väl uteluft, och har uteluftens temperatur.
Har du förvärmningn av tilluften som du alltså reglerar?
Om du kopplar bort förvärmningen (med elpatron tydligen) så bortfaller väl temperaturregleringen också?

Vilket som är mest ekonomiskt borde vara enkel matematik:
Vad kostar fjärrvärmen per kWh?
Vad kostar elen per kWh * värmeväxlarens verkningsgrad?
(Om det nu är förvärmare. Det kan ju också vara eftervärmare du har.)
Använd det som är billigast.

Hej Knockonwood,

Jag var lite otydlig, givetvis tas luften till FTX utifrån, med tilluft menade jag tillluften i rummen. Jag kan styra denna tilluftstempen mellan 17-23 grader, mellan kanske 17-21 med dagens uteklimat utan att hjälpbatteriet hoppar igång BARA den roterande växlarn hjälper till och värmer med hjälp av frånluft från kök och badrum, den snurrar med hjälp av en liten motor.

Min fråga är om den roterande växlarn snurrar mer ju högre tilluft jag begär eller om den snurrar med konstant fart och tar hjälp av elbatteriet när den inte orkar värma. Om den snurrar mer så får man ju jämför den ökade åtgången från växlarns motor vs fjärrvärmekostnaden, om motorn snurra konstant oavsett temp kan man lika gärna sätta så hög tilluftstemp och använda växlarns kapacitet så gått det går och spara på fjärrvärmen?

Mvh
Bambi

Motorn till rotorn är på 3 W enligt exvis Flexits spec. Tror man kan i princip försumma energiåtgången på rotormotorn i all fall. Sen brukar man rekommendera en temperatur på tilluften på 3-4 grader lägre än rumstemperaturen så inkommande luft ska blandas ordentligt så att gå mycket högre än 17-18 grader på tilluften gör inte jag.

Och om man inte störs av ett kallras så låter jag gärna tilluften sjunka ännu lägre. Jag kommer iaf inte att koppla in eftervärmen i mitt agg. Även om man får in 10-12 grader är det betydligt bättre än de -30 som stormat in genom väggventilerna tidigare.

Tack ltfrebac,

Vet du om rotorn/växlarna snurrar med konstant hastighet oavsett begärd tilluftstemp? Det kanske är, antingen snurrar växlarn eller är den i sommarläge, finns bara de två alternativen?

Kostnaden för motorn verkar vara försumbar, men jag trodde ändå man skulle försöka utnyttja växlarns kapacitet max. Som nu när det är rätt ljummet ute så kan man kan begära 21grader tilluft utan elbatteriet hjälpvärmer, ska man ändå bara köra på 17-18 för att få bättre blandning, detta måste medföra att fjärrvärmen/golvvärmen få bidra med mer värme vid 17 i stället för 21 tilluft.

Mvh
Bambi

Det måste väl sitta 2 st fläktar i ditt FTX-aggregat också? En på tilluft och en på frånluft. Mitt aggregat funkar som så att om temperaturen på tilluften sjunker under ett visst värde (i mitt fall inställt på +16C) så ändras vartalet på fläktarna för att aggregatet inte ska blåsa in för kall luft.
Vad jag förstår så snurrar växlaren med konstant fart, men det som ändras är fläktarna på till och frånluften. Jag har ett HERU aggregat.

japp, jag har två fläktar.

Växlarns fart ska jag släppa nu då den drivs så billigt ändå. Det är min inställning som du har på 16 grader jag funderar över, men känns om jag har det klart för mig också nu, tack för alla svar.

Jag kan med dagens utetemp ställa mitt aggregat mellan 17-21 grader på tilluften i rummen med växlarns hjälp utan att elbatteriet värmer. Så tror jag ska lägga mig på 19, dels för at få lite blandning på luften och dels för att inte kalluften ska bli för kall så fjärrvärmen få jobba hårdare, en kompromiss.

När det snart blir kallare ute löser det sig själv, då blir det att försöka ha så hög tilluft som möjligt utan elbatteriets hjälp, torligtsvis mina lägsta inställning på 17 grader.

Mvh
Bambi

Vet inte säkert. På min kan man se värmeväxlargrad i %, det antar jag är hur snabbt rotorn snurrar i % av ett tänkt maxvarvtal.

Har svårt att tro att styrningen går in och drar ned farten på till/frånlufts-fläktarna. Detta är ju inställt i samband med installation/OVK och ska ligga fast på inställda flöden för att inte riskera till/frånluftsbalansen i huset och i förlängningen finns ju risk för fuktskador om inte inställda flöden upprätthålls.

Iofs om aggregatet endast drar ned tilluften så skulle det kunna funka men med ett ordentligt ökat undertryck i bostaden som följd...

Det är nog mer trolig att du ser verkningsgraden på växlaren. Hitills har jag inte sätt några mindre aggregat med varvtalsstyrda växlare.

/morgannorberg

Jag tror mina fläktar går på inställda värden och ger undertryck i huset som ltfrebac säger. Sen kan jag ställa min tilluftstemp som jag vill mellan 17-23 grader, klarar FTX ge den begärda tillluftstempen med hjälp av växlarn gör den det annars kopplas hjälpbatteriet in, väldigt enkelt.

Då växlarn snurrar och återvinner i precis gratis var mitt syfte att försöka nå så hög tilluft som möjligt utan hjälpbatteriets hjälp, därav jag startade tråden.

Nu har jag koll på detta med hjälp av er, tack :)

Mvh
Bambi

morgannorber,

Så när växlarn lämnar sommarläget(står stilla då antar jag) så snurrar växlarn med konstant fart och återvinner till nästa sommar?

kan vara så, vet som sagt inte men inbillar mig att man hör ett något högre malande i tilluftskanalerna när kylan faller på. Dessutom har jag sett siffran 100% ett par ggr och så effektiva är nog inte grejorna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.