Vi har nyligen flyttat till ett hus med kamin. Är ju jättemysigt med kamin men lite tråkigt att man måste öppna altandörren eller ett fönster när man ska börja elda i kaminen. Jag tror att detta beror på undertryck i huset och undrar om det finns någon enkel lösning på detta problem typ en ventil eller liknande?

Har ni mekanisk ventilation? I så fall kanske det går att koppla tilluft på kaminen. Tror inte att det är så lyckat att sätta in friskluftsventil om man har mek ventilation.

Har ni självdrag däremot är det bra med en friskluftsventil i samma rum som kaminen (gärna så långt bort som möjligt). Detta var rådet vi fick av sotaren.

Vi har ett FTX-ventliation så antar att det är mekaniskt. (Är inte alls haj på det här vilket kanske mäkrs :P)

Ajdå då är det inget man kan gör själv med andra ord :(

Måste du öppna dörren länge? Om man inte eldat på ett tag är det ofta som det underlättar tändningen om man öppnar dörren, men det brukar gå bra att stänga den efter ett par minuter. Det är just genom att släppa in utomhusluft som man minskar på undertrycket vare sig man släpper in den genom en ventil eller öppnar dörren.

Vi har på vår kamin kopplat in ett separat spirorör med friskluft direkt till luftintaget på kaminen. Många kaminer har den möjligheten.

Om du har FTX bör du se till att det finns ett friskluftsintag för kaminen. Gör intaget på ett sådant sätt att det går att stänga när du inte eldar.
På min FTX (HERU) finns något som heter Tryckkompensation eller något liknande och kan användas när man tänder öppna spisen eller kaminen. FTX-aggregatet drar då ner frånluften under 30 min.

Finns en sådan funktion på min systemair vr700dcv också. Kanske finns på dem flesta aggregat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.