Planerar sätta in en kanalfläkt för att ta kall sovrumsluft, dra den över vinden (totalt ca 5m) och ner i vardagsrummet där en luftvärmepump sitter och knuffar uppvärmd luft genom huset till sovrummet. Alig ventilation AB http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=299798c884849b64014e1f3159eae26d
föreslår en sats med isolerad kanalfläkt och flexibla rör som jag isolerar med vanlig byggisolering. Har fått en offert med delar, utom isoleringen.
1. Funkar det att vira byggisolering runt flexibla rör, de trycks inte ihop??
2. Är 125mm rör ok, eller kan jag vinna nåt (t ex ljudnivå) på att gå upp i dimension till 160mm?
3. Finns det några byggregler som hindrar detta? Huset är byggt -62, tillbyggt -96, 3 rok om 74 kvadrat 1-plan.
Jag kommer att låta en elektriker dra kablarna.

/Tobbe

Med ljuddämpare före o efter fläkten är det inlopp o utblåsventilen som skapar mest ljud. Skulle du sätta en 125-ventil i insuget och en likn i inblåset kommer lufthastigheten genom ventilerna att skapa ljud. Att öka arean på kanalen strax före ventilerna minskar lufthastigheten och ljudet. En CK 125 A (varför ta en C som sedan ändå måste varvtalsregleras) kostar ca: 700:- 2 st flexdämpare 600:- 6 m rör + 2 reduktioner 125-200 450:- 1 st 200 frånluftsdon+ 1 srt tilluftsdon (av enklare sort) 250:-

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.