2 239 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hur effektiv är radonsanering
Jag var precis på en visning av en lägenhet utanför stockholm. Allt såg prima ut, förutom radonnivåer som uppmäts till 310 bequerel.
Sedan dess har följande gjorts:
"Ifyllnad av sprickor och tätning mot marken för att förhindra radonhaltig jordluft att läcka in i huset.
Installation av två radonsugar och frånluftkanaler i källaren för att få bort radonhaltig luft från källare."
Någon ny mätning har dock inte gjorts än. Så frågan är: Hur effektiva är den här typen av åtgärder? Finns det betydande risk att man inte får ner nivåerna avsevärt? Gränsvärden idag ligger väl på 200 beq har jag för mig...
/
Johan
Sedan dess har följande gjorts:
"Ifyllnad av sprickor och tätning mot marken för att förhindra radonhaltig jordluft att läcka in i huset.
Installation av två radonsugar och frånluftkanaler i källaren för att få bort radonhaltig luft från källare."
Någon ny mätning har dock inte gjorts än. Så frågan är: Hur effektiva är den här typen av åtgärder? Finns det betydande risk att man inte får ner nivåerna avsevärt? Gränsvärden idag ligger väl på 200 beq har jag för mig...
/
Johan
Det går inte att säga hur effektiva åtgärderna är utan att mäta. Sedan vill man också veta om det är byggnadsradon och/eller markradon som har sanerats. Verkar också lite ovanligt att sätta in TVÅ radonsugar och inte en, men det kan säkert ha sin förklaring, dock så blir driftskostnaden (el) högre. Förutsatt att det primärt rört sig om markradon och att arbetet är fackmannamässigt gjort (utredning och installation) så brukar ofta en sådan åtgärd ge goda resultat, (troligen betydligt under gränsvärdet).
Vilken påverkan det har på hälsan (appropå Fredriks kommentar) är kanske mindre viktig eftersom det är mer relevant i en köpsituation hur det påverkar marknadspriset...
Vilken påverkan det har på hälsan (appropå Fredriks kommentar) är kanske mindre viktig eftersom det är mer relevant i en köpsituation hur det påverkar marknadspriset...
Klicka här för att svara