M
Hej,

Ett problem har dykt upp den senaste veckan som bekymrar mig.
Har ett sutteränghus byggt -76 med mekanisk frånluft som ventilation, Elitfönster fr 2011.
Den senaste veckan har jag känt en svag unken lukt i ett par sovrum på övervåningen när man lagat mat och har haft köksfläkten eller när man duschat. När vi duschar så brukar vi öka på fläkthastigheten till mekaniska frånluften på vinden för att få bort fukten fortare.
Först trodde jag på möss då vi haft en del men lukten gör sig oftast bara påmind när vi använder ngn av fläktarna, har rotat igen hela vinden och känner ingen lukt däruppe heller.
Vad tror ni? Har funderat på om det kan vara för stort undertryck i huset men å andra sidan så sitter det tilluftsventiler i samtliga fönster (förutom köksfönster) som är öppnade...
Har ingen kondens på insida fönster eller ngt som kunde tyda på att det är övertryck. Klimatet i huset känns bra förutom denna lukten som gör mig galen!
Hjälp mig gott folk :)

Luktar det lite som skämd kålsoppa så kan det väl vara en kull med döda möss och tätskiktet i huset är långt ifrån så tätt att inte undertrycket orkar suga in dofterna. Om det är så blir doften borta om ett par veckor.

M
Men om det är möss. Borde inte lukten vara konstant?
Eller kan köksfläkten och/eller fläkthastighetens ökning vid duschande göra att lukterna "rör runt" mer? Har suttit på vinden när mekaniska frånluftens fläkt går på max men kan inte känna någon lukt då..

M
Var uppe på vinden och hittade en mus som gått och dött i isoleringen precis där lukten har varit som mest intensiv. Hoppas att det är detta nu, likstanken var densamma iaf.
Får nog sluta med gift och köra med hederliga slagfällor istället..

Känner igen problemet.
Bor på en gammal gård på landet. Här finns myyycket möss. Av just den anledning som nämns, likstank, så använder vi inte råttgift. (Ja, även av humana skäl. Även möss är människor, eller, ja typ. Det lider lika mycket som vi av att blöda till döds inombords.)

Man måste ha en extremt tät kåk om inte döda möss i isoleringen ska lukta in. Passivhus är möjligtvis tillräckligt täta, men om du har möss, så är ditt hus inte tätt (längre). Möss är ju gnagare, och de gnager följdaktligen på allt, inte minst det tätande plastskiktet.

Det tråkiga med slagfällor är att man måste vara väldigt ihärdig med att gillra och tömma dem. Inte världens roligaste jobb.

Kan ju också nämna att vi har katt, ca 4 st, men det räcker alltså inte. Den enda gången vi inte hade problem med möss, var när vi hade 14 katter, varav 2 var honor med ungar. Dock var 14 katter, (med exponential tillväxtkurva i befolkningspopulationen), inte heller bekymmersfritt, så vi var tvungna att avveckla merparten av katterna (försäljning, inte avlivning), samt kastrera de som var kvar.

Har funderat på musskrämmor, men då det behövs många enheter för att täcka in hela huset så blir det rätt dyrt (sisådär 10kkr), så jag avvaktar.

Lycka till med fällorna. De är billiga i inköp och drift.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.