4 042 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Stoppa/minska drag
Bor i ett självdragshus med fyra ventiler på bottenvåningen där kök och badrum finns. Ventilerna är av den gamla sorten, ett hål i väggen i vardera hörnet av huset (matrum, vardagsrum, ett sovrum och kök) och med en viklucka av plåt som kan öppnas eller stängas.
Problemet är att en kall dag som idag rusar det in kalluft genom ventilerna. Jag känner väl till att detta är ett problem med självdrag och stor temperaturskillnad mellan ute- och innetemperatur. Själklart kan man åtgärda problemet genom att helt enkelt stänga ventilerna under den kalla årstiden, men då stryper man å andra sidan all tilluft.
Kan man sätta in någon enkel tilluftsventil som är reglerbar och där man kan minska flödet (utan att stänga helt) kalla dagar och öppna upp när det blir varmare igen?
Problemet är att en kall dag som idag rusar det in kalluft genom ventilerna. Jag känner väl till att detta är ett problem med självdrag och stor temperaturskillnad mellan ute- och innetemperatur. Själklart kan man åtgärda problemet genom att helt enkelt stänga ventilerna under den kalla årstiden, men då stryper man å andra sidan all tilluft.
Kan man sätta in någon enkel tilluftsventil som är reglerbar och där man kan minska flödet (utan att stänga helt) kalla dagar och öppna upp när det blir varmare igen?
Googla på självdragsventil så hittar du återförsäljare. Det finns många varianter.
Hej
Jag bytte våra luckor mot fresh ventiler.
Måtten på dessa ventiler stämde bra med luckans mått.Jag tog ett stämjärn och knackade försiktigt runt luckan för att inte väggen skulle gå sönder för mycket.
Sedan var det bara att skruva nya ventilen rakt över hålet.
Sent from my ST17i using Byggahus
Jag bytte våra luckor mot fresh ventiler.
Måtten på dessa ventiler stämde bra med luckans mått.Jag tog ett stämjärn och knackade försiktigt runt luckan för att inte väggen skulle gå sönder för mycket.
Sedan var det bara att skruva nya ventilen rakt över hålet.
Sent from my ST17i using Byggahus
Det är hett rätt att du inte ska stänga för uteluften den kalla årstiden. Med tanke på att luften är ouppvärmd så är det klart svårt undvika drag men man kan titta på en del saker för att förbättra förutsättningarna. Ventilen bör sitta ovanför radiator så den varmt stigande luften från denna kan möta den kalla luften från ventil och omblandning kan ske. Möblera rätt och ställ inget framför radiator som hindrar värmen att spridas/stiga.
Titta på en ventil som kastar uteluften upp mot taket snarare än att den bara faller ner mot golv. Då får man en bättre omblandning med rumsluften innan den når vistelsezonen.
Har själv nu under hösten bytt till Fresh TL98F men bara köpt innedelen då jag inte gillar plastgaller utvändigt.
http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler/tl98f.php?group=prod_prod_grp-s1/319
Denna släpper in uteluften upp mot taket samt att donet i sig suger in rumsluft och blandar den med uteluften och förvärmer den. I praktiken är förvärmningen ganska marginell men tanken är god...
Genom vägg sitter vanlig spiro-kanal och formgjutet aluminiumgaller på utsidan.
http://www.ekovent.se/sv/produkter/ventilationsprodukter/yttervaeggsgaller/eko-yr.aspx
Titta på en ventil som kastar uteluften upp mot taket snarare än att den bara faller ner mot golv. Då får man en bättre omblandning med rumsluften innan den når vistelsezonen.
Har själv nu under hösten bytt till Fresh TL98F men bara köpt innedelen då jag inte gillar plastgaller utvändigt.
http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler/tl98f.php?group=prod_prod_grp-s1/319
Denna släpper in uteluften upp mot taket samt att donet i sig suger in rumsluft och blandar den med uteluften och förvärmer den. I praktiken är förvärmningen ganska marginell men tanken är god...
Genom vägg sitter vanlig spiro-kanal och formgjutet aluminiumgaller på utsidan.
http://www.ekovent.se/sv/produkter/ventilationsprodukter/yttervaeggsgaller/eko-yr.aspx
Produkter som diskuteras: "Fresh TL98F"
Väggventil TL 100C teleskopisk Fresh
Komplett ventil
378 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden