Har ett Husqvarna Reginair VX FTX system från början av 80-talet och märkte igår att det luktade mycket matos. Noterar att frånluften är i stort sett obefintlig och vet att jag för några veckor sedan kontrollerade frånluftsflödet och att den då fungerade fint.

1. Antar att det troligast är frånluftsmotorn som gått sönder. Går det fixa så här 30 år senare tror ni?
2. Om man spekulerar i att köpa ett nytt aggregat till min villa på 132kvm, vad kan det tänkas kosta för ett normalt, non fancy aggregat inkl montering (ligger på kallvind).

1. Tveksamt. Du kanske kan hitta någon som kan fixa motorn men sannolikheten är stor att en annan motor går sönder. AMV ger ett ventilationsaggregat en livslängd på c:a 20 år och den tiden är ju passerad sen länge.

2. Kollade lite på nätet efter priser. Ett ersättningsaggregat för dig skulle kosta ~20 000 kr. Om montaget är enkelt, alltså att i princip bara ansluta el och kanaler så borde du klara dig med 25 000 eller strax däröver.

Här är vart jag tittade men det finns nog andra ställen man också kan titta på:

http://www.ventin.se/varmeatervinningsaggregat-heru-c-189_204.html

perobe-6 skrev:
1. Tveksamt. Du kanske kan hitta någon som kan fixa motorn men sannolikheten är stor att en annan motor går sönder. AMV ger ett ventilationsaggregat en livslängd på c:a 20 år och den tiden är ju passerad sen länge.

2. Kollade lite på nätet efter priser. Ett ersättningsaggregat för dig skulle kosta ~20 000 kr. Om montaget är enkelt, alltså att i princip bara ansluta el och kanaler så borde du klara dig med 25 000 eller strax däröver.

Här är vart jag tittade men det finns nog andra ställen man också kan titta på:

[länk]
1. Ok, ska kolla först så det inte satts igen. Enligt manualen som jag har kvar så är det faktiskt bara en motor till till&frånfläkt så eftersom tilluft blåser på som det ska så misstänker jag smuts så ska rengöra hela aggregatet idag får vi se.

2. Ett Heru för kallvind måttar 7cm mer på bredden men i övrigt är yttermåtten lika. Däremot sitter in/utkommande rör lite annorlunda så de måste man i så fall dra om något men bör väl inte vara några större ingrepp då kan jag tro.

• Gilla
Lisa Pantzare
  • Laddar…
Ok, det var inte smuts utan is. Vad har hänt här? Helt genomfrusen med botten isbrusen med.

• bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är kondens.

Har du förvärmning av uteluften?

perobe-6 skrev:
Det är kondens.

Har du förvärmning av uteluften?
Nej, denna variant jobbar med ett spjäll som stänger/öppnar sig beroende på temp osv. Men jag vettekatten hur jag ska verifiera att spjället jobbar som det ska bara för jag vet inte riktigt när det jobbar..

Jag förstår nog inte riktigt hur ditt system är uppbyggt så frågan är vad spjället gör?

Spär det uteluften för att förvärma den eller stänger det bara uteluften när det blir för kallt? Står ventilationen nånsin stilla?

Oavsett vilket så verkar det inte fungera för tillfället :).

perobe-6 skrev:
Jag förstår nog inte riktigt hur ditt system är uppbyggt så frågan är vad spjället gör?

Spär det uteluften för att förvärma den eller stänger det bara uteluften när det blir för kallt? Står ventilationen nånsin stilla?

Oavsett vilket så verkar det inte fungera för tillfället :).
Hehe nä verkar lite ur balans. Fast det jag tänker är att vädret varit extremt sedan i somras. Väldigt fuktigt ändå in på när frosten slog till. På en natt blev det -15 grader. Så det kanske varit mycket fukt i aggregatet som aldrig fått tid att torka upp och när det slog om så blev det så här.

Manualen säger detta. Vad menar de med att forcera ordentligt vintertid? Jag kan ställa den i 3 hastigheter och kör nu mittersta. De menar jag ska maxa den när man duschar/tvättar?

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det är bara att öka på fläkthastigheten när du duschar/tvättar.

Nu har du i alla fall funnit felet med avsaknad av frånluft så testa ett tag. Får du snabbt problem igen så är det troligen något fel med Styr- och övervakningen av aggregatet (spjället stänger inte). Om så är fallet så skulle jag nog fundera på att köpa ett nytt aggregat.

Redigerat:
perobe-6 skrev:
Ja, det är bara att öka på fläkthastigheten när du duschar/tvättar.

Nu har du i alla fall funnit felet med avsaknad av frånluft så testa ett tag. Får du snabbt problem igen så är det troligen något fel med Styr- och övervakningen av aggregatet (spjället stänger inte). Om så är fallet så skulle jag nog fundera på att köpa ett nytt aggregat.
Japp det är med i planeringen för 2013. Skulle vilja ta mig förbi jul och nyår bara. :)

Jag har liknande problem med min ftx. För mig var det temperaturcensorn som var trasig så avfrostningen startade aldrig när det blev kallt ute.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.