Hej
Installerade förra året en Uni 3:a på min kallvind och nu när det varit ganska kallt (-15 som mest) ett tag så tänkte jag att det är nog bäst att gå upp och kika på hur det ser ut och om den nu klarar av att hantera isbildning etc När jag öppnade locket på Uni3:an så såg jag att det i mynningen till Utluften låg lite snö som troligtvis blåst in via takhuven för utluften.. Ingen fara där det var snabbt bortplockat (hade inte gjort så mycket om det smält heller tror jag).
Däremot när jag öppnade luckan "in" till Inluften som ligger under Utluftsröret så var det en del is där motsvarande kanske 3-4 dl vatten, vilket känns sådär. Även om det inte var några jätte mängder och allt vatten i de små mängderna klarar ju lådan utan problem, (nu torkade jag upp allt jag kunde se och kom åt) men om detta får fortsätta såhär år ut och år in så blir det ju rost i lådan tillslut och snart är hålet ett faktum och då rinner det ner på min isolering och ja... då blir det dyrt.
Så jag undrar lite hur man skall hantera detta?? Har firman som installerat gjort något fel? knappast troligt då det är is inne i maskinen? Är det ok med en reklamation? med tanke på att det inte skall förekomma isbildning på sådana här "nya" FTX aggregat...det är ju därför de saknar dränering gissar jag? Eller är det endast en utopi?
Det jag vet är att jag givetvis skall kontakta företaget som installerade denna (garantin är kvar) men vad bör jag/kan jag kärva tror ni? Är det helt enkelt så att man får räkna med is även på dessa aggregat som själva skall åtgärda så att det inte bildas is etc??
skickar upp bild på hur det ser ut...
bild 1 är en översiktsbild..rak ner i den lilla springan så är det Inluften som kommer från utsidan. Har inte haft möjlighet att plocka bort fläkten till utluften som döljer resten av undersidan i lådan. (tänkte att det får firman i så fall göra)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är närbilden på springan och man ser ju klart och tydligt att det är hyffsat mycket kondens i lådan.. (inga jätte mängder men ändå)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder