Hej,

jag har ett 1 planshus med källare byggt 1974. Loft finns med låg takresning och fackverkskonstruktion. Den frånluft som idag finns i huset omfattar badrum, toalett och köö "uppe" samt badrum och tvättstuga i källarplan. Själva konstruktionen är typ spirorör som är dragna uppe på loftet. Det finns ingen frånluft i sovrummen. Det finns ingen fläkt som driver ut luften med undantag för badrum nere där en pax går på konstant grundflöde med förhöjning vid tändande av ljuset.

Jag har tagit upp totalt 8 st tilluftsventiler "uppe" och har ca 10 tilluftsventilationer nere. Där nere har jag monterat galler så att de är konstant öppna. Jag inser att det kan rasera värmeekonomin men jag prioriterar frisk luft.

Min fundering är att komplettera systemet med rör till respektive sovrum samt kanske med en fläkt? det borde (?) vara en stor fördel att jag ganska fritt kan dra kompletterande rör på loftet.

Är det någon som kan ge mig en indikation på vad en sådan åtgärd på ett ca skulle kosta? Är det sannolikt att jag kan använda befintliga imkanaler och bygga på med fem kompletterande rör till sovrummen? Det handlar i så fall inte om några sträckor men jag antar att det inte är rören som är dyra. Borde jag även göra något i källarplan? Där finns ju som sagt endast "en" hörna som täcks in och det är tvätt och bad.

Buggaren

Normalt har man frånluften i badrum, kök och tvättstuga. Är du ute efter riktigt bra luftkomfort så titta på FTX system. Läs mera på energimyndighetens hemsida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.