Hej,

Söker kunskap kring om det finns något skrivet kring gränsvärden för luftfuktnivåer i krypgrund? Vilken är den högsta acceptabla nivån på luftfukt i krypgrund?

Anledningen till frågan är att jag har krypgrund där jag stoppat in en sorbtionsavfuktare. En sådan drar en del energi, så jag vill helt enkelt optimera kostnaden för en tillräckligt torr grund.

//Per

Har hittat dessa diagram som kan ge en hint om vad som är bra och mindre bra.
MoldRiskDiagr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
RF - Krypgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Super, dessa var ju en jättebra översikt och ger också påverkan av fukt över tid vilket jag funderade på borde ha en påverkan.

Så här står det i Munters manual för deras sorptionsavfuktare:

En relativ fuktighet, RF, på 50 % är det vanligaste att styra en avfuktare mot.
Detta innebär en miljö där man har ett korrosionsfritt utrymme.
För krypgrunder är 55-60% RF lämpligt vilket minimerar risken för
mögelbildning.
Man bör undvika att ställa in hygrostaten på lägre värden än 50% RF då man
oftast får mer problem än vinster i dessa fall utöver onödigt stora
driftskostnader.

Om man jämför denna rekommendation med det som diagrammen ganska entydigt visar så börjar man så smått få lätt konspiratoriska tankar som rör sig i området kring att Munters vill ha så mycket upptid som möjligt för att sälja reservdelar och filter samt att de har investerat tungt i nåt energibolag.....:o

Jag menar de 15 procentenheter mellan 55 och 70 kostar sannolikt en jäkla massa energi att få till och det blir en gång tid under en betydligt större del av året. Om jag ställer in systemet på 75%RH så är jag i helt riskfri zon alla dar på året i en vanlig krypgrund. Eller tänker jag fel??

Det bästa är ju att kunna ställa den mot kurvorna men sätter du den på 70% eller lite över så har du ju en marginal (enligt diagrammen)

En annan aspekt är när det finns risk för rötskador. Hittade detta på träguiden. Jag funderade på om det fanns andra gränsvärden för röta, men de verkar hänga ihop på så sätt att RF-värden relaterar till motsvarande fuktkvoter i trä. Det innebär även vad gäller rötskador att den rekommendation Munters ger är satt utan hänsyn taget till driftskostnaden för att säkerställa en tillräckligt hälsosam miljö i krypgrunden.

Fick höra att man skulle ligga under 80% av besiktningsmannen. Har en enklare Woods luftavfuktare som jag kör när det är varmt ute och det blir för fuktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.