Hej!
Är helt grön inom ämnet ventilation :) Hoppas att någon kan ge mig lite tips och idéer på hur jag ska få ordning på min ventilation..
Huset är 1 1/2 plans hus. Byggt 1970. 80+30 kvm med krypgrund ( Med acetech pd250 krypgrundsavfuktare).
I dagens läge finns det inte mycket till ventilation, luften känns instängd....
Bottenplan har endast en tilluftsventil som är monterad i badrummet där det också sitter en Paxfläkt (som används endast vid dusch)
Övervåningen har en tilluftsventil i ett sovrum.
Värmekällor i huset är luft/luftvärmepump + el-element.
Hur ska jag gå tillväga för att få ett behagligt inomhusklimat?
Ska man montera flera tilluftsventiler och någon typ av fläkt, eller köpa någon form av FTX-system?
Ska man ens ha tilluftsventil monterad i badrum?
Hoppas att någon har lite tips och idéer ;)

Mvh Mattson:)

Antar att du inte har någon skorsten, (inkl ventilationskanal)?
Där har man annars normalt frånluften i självdragshus.
Då det normalt är högre lufttryck på ovanvåningen, (enl vad det verkar efter att ha surfat runt här på forumet), så kommer ev ventiler där följaktligen mer att fungera som frånlufts- än tilluftsventiler.

Så om du inte har skorsten med ventilation, och vill ha bättre ventilation, så är det enklaste att alltid låta paxfläkten i badrummet gå. Blir dock en del eldande för kråkorna under vinterhalvåret.
Annars är det antingen frånluftsvärmepump, (om du har vattenburen värme), eller FTX, (dvs mekanisk från- och tilluft med värmeväxlare). Då måste det dras ventilationsrör, och du måste ha ett lämpligt ställe att ha pump/aggregat på.

Så det första man behöver veta är om det finns skorsten inkl vent-kanal, samt om du har vattenburen värme el inte.

Finns ingen skorsten för eldstad..
Men har ett ventilationsrör/skorten i badrummet som går upp på taket..
Även köket har eget rör upp på taket
Vatten buren värme finns inte, endast el-element och luft/luftvärmepump

• Gilla
egge80
  • Laddar…
Ett FTX-system är väl en god idé.
Det kräver lite jobb och investering, men ger lägre driftskostnad än bara självdrag el förstärkt självdrag (= mekanisk frånluft).
Det ger bäst värmekomfort iom uppvärmd tilluft.
Se bara till att använda många ljuddämpare i ett väl genomtänkt system så du får det så tyst som möjligt.

Annars frånluft i badrum och kök, där du redan har frånluftskanaler.
Vill du köra på detta alt så kan du ju börja med att ta upp nya tilluftsventiler i sovrum och vdgsrum, (och stänga den du har i badrummet). Alt kan du bara ta bort någon el några dm av tätlisten i ovankant av fönstren i sovrum och vdgsrum. Så känn efter om det gör någon skillnad. Om inte, montera någon frånluftsfläkt/kanalfläkt/skortstensfläkt som suger ut luften från kök och badrum.
Iom att du har dyr uppvärmningskostnad med direktel så är detta dock inte att rekommendera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.