2 837 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Bullerdämpning till badrumsfläkt.
Vi har en trafikerad väg utanför badrummet och ljudet kommer in genom PAX-fläkten som sitter med 100 mm rör genom en tjock massiv tegelvägg och ett enkelt vinklat galler på utsidan.
Jag har sett att det finns ljuddämpande genomföringar, men de brukar vara 150-195 mm och jag är inte så suget på att göra hålet större.
Tittade också på väggmonterade ventilationshuvar, men hittade ingen med ljuddämpning.
Har ni några tips?
Jag har funderat på att bygga en egen huv med någon sorts mineralullsdämpning, men den kommer nog bli full med is vintertid av den fuktiga luften från duschen.
Kanske borde dämpningen sitta på insidan där det är varmt?
Det måste ju finnas en färdig lösning att köpa. Men var?
Jag har sett att det finns ljuddämpande genomföringar, men de brukar vara 150-195 mm och jag är inte så suget på att göra hålet större.
Tittade också på väggmonterade ventilationshuvar, men hittade ingen med ljuddämpning.
Har ni några tips?
Jag har funderat på att bygga en egen huv med någon sorts mineralullsdämpning, men den kommer nog bli full med is vintertid av den fuktiga luften från duschen.
Kanske borde dämpningen sitta på insidan där det är varmt?
Det måste ju finnas en färdig lösning att köpa. Men var?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Inte alltid det behövs så mycket, prova med att placera en spånskiva eller liknande för hålet och kolla om det hjälper.
Ungefär en sådan här lösning kan hjälpa.
http://www.luftbutiken.se/yttervaggshuvar/4224-abc-yk-zinkgra-200-mm-yttervaggskapa.html
Ungefär en sådan här lösning kan hjälpa.
http://www.luftbutiken.se/yttervaggshuvar/4224-abc-yk-zinkgra-200-mm-yttervaggskapa.html
En lösning som jag läst om (här på forumet tror jag!) men aldrig testat:
Gör ett rör av finmaskigt nät.
Lägg fiberduk runt.
Isolera runt detta med mineralull och sen lämpligt ytterhölje. (Fiberduken hindrar isoleringen från att blåsa in inomhus.)
Montera inomhus.
Kruxet med den här lösningen är givetvis att det kan samlas fukt i isolermaterialet, så det beror helt på hur det ser ut i badrummet, om du kan hålla fukten borta.
Gör ett rör av finmaskigt nät.
Lägg fiberduk runt.
Isolera runt detta med mineralull och sen lämpligt ytterhölje. (Fiberduken hindrar isoleringen från att blåsa in inomhus.)
Montera inomhus.
Kruxet med den här lösningen är givetvis att det kan samlas fukt i isolermaterialet, så det beror helt på hur det ser ut i badrummet, om du kan hålla fukten borta.
Jag har tittat på väggkåpan som Zixten länkar till, men den har inget dämpmaterial inuti. Den kanske hjälper lite ändå, då det inte blir hål rakt in i väggen.
Att bygga något själv som Ricebridge föreslår går förstås, men frågan är hur snyggt det blir. Zixtens förslag kanske går att göra hyfsat snyggt.
Det kanske får bli en vit låda med isolering över PAX-fläkten. Med en spalt på 10-15 mm mellan väggen och lådan borde flödet bli OK.
Att bygga något själv som Ricebridge föreslår går förstås, men frågan är hur snyggt det blir. Zixtens förslag kanske går att göra hyfsat snyggt.
Det kanske får bli en vit låda med isolering över PAX-fläkten. Med en spalt på 10-15 mm mellan väggen och lådan borde flödet bli OK.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Varför är badrumsfläktar så otroligt ljudliga och fruktansvärt dyra? En 120mm fläkt till en dator fläktar lika mycket men är nästan alltid betydligt tystare. Eftersom de är 12v borde det gå enkelt att bygga en egen utan elbehörighet
Något som jag gjorde till ventilationen till vår studio (behövde ventilera bort lukt från oljefärg och thinner...)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden