Hej!

Har ett beskymmer (eller ett eventuellt bekymmer) i vad det gäller att ventilera bort radonluften.

Radonsugen är som vilken radonsug som helst. Luft ska sugas under bottenplattan för att skapa ett undertryck. Radonluftpumpen ska sitta installerad på källarväggen. Ett rör går i vanlig ordning ut genom väggen. Det är här problemet börjar. Markinvån är något högre än vad utsticket blir. Om jag släpper radonluften ut genom väggen och sedan rakt upp så kommer fukt att fällas ifrån markluften som vintertid kanske är 10-15 plusgrader (under plattan) medans det är kanske 15-20 minusgrader i utomhusluften. Vad jag misstänker så kan det bli ganska mycket vatten/fukt.

Därför vill jag ha bort det ifrån väggen en bit. Vill inte riskera få fukten på/i/intill väggen vintertid och riskera frostspränging av grundmuren alt isbildning så funktionen uteblir.
Min tanke var om det gick att gräva ner ett verktikalt rör med dränerande material i botten och sedan ett lock ovanpå som släpper ut luften i spalten mellan rör och lock. Tanken är väl att använda ett mindre betongrör och ett klassiskt litet betonglock.

Är detta något som kan fungera tror ni?

Vilket djup måste jag lägga radonröret på för att det ska ligga frostfritt?

Kan jag isolera röret på något sätt och på så vis lägga det grundare?

Troligtvis måste det horisontella röret inte vara fullt horisontelt utan något sluttande mot betongröret.

Radonsug installation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.