Ventilation
Tjoa: Här har du lite drift & skötsel info samt inkoppling. --> http://www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter/aldre-produkter/ För info om styrkort och dylikt skulle jag rekommendera http://www.i3ahco.se/ . Dom har en del gamla rävar i stallet som kan det mesta om gamla ACJ.
viggen_l: Hur har de gjort för att täta i skorstenen ovanför rören? Borde det inte vara problem med kondens idag också eftersom kanalerna är ventilation med självdrag? Måste det vara metall slang eller går det med plast (böjligare)?
seniorkonsult: Precis som #3 och jag #2 skrivit. Jag anser att du inte ska komplettera med några fläktar utan be någon justera in de du har och se till att det finns ventiler eller motsv så luften kommer in och sedan ut genom kök, toa/dusch/tvätt. En injustering kan göra skillnad på 30-300 m3 luft i timmen som vädras ut så det lönar sig. Jag har ett F-system med ständig grundventilation via
Allium: Om strumpan är en slang ("rilligt" spiralmönster på den) så kan det nog funka att den går hela vägen. Viktigt att den är bra dragen, det går ju att böja en slang så den blir nästan tät. Om det är en isolerstrompa (slät plast med isolering innanför) så skall det vara spiro i den.
Allium: Din lokale plåtslagare tillverkar detta snabbt och enkelt. Det finns inga standardrör färdiga att köpa. Det finns en del plaströr som eventuellt skulle fungera (vet inte riktigt vilka mått som finns men man kan hitta dom i bygghandeln) även om plast inte är tillåtet i ventilationssystem.
brumbjorn: Intelliventfläkten är gjord för hål upp till 130 mm. Problemet är väl hur du skall täta skillnaden mellan 130 och 145 mm. Jag vet inte hur du skall lösa det. Sätta en bit 130 mm med kallrasskyddet i och sedan någon typ av exansionsdel kanske. Eller ett mindre rör ända fram till utsidan och dreva igen hela mellanskillnaden. Fläkten som sådan är tyst och bra. Har just satt in två
erraboy: Hej och tack för svar. Nej badrummet uppe går i en egen kanal Dock går det i samma kanal från badrummet nere och verkstaden i källaren. Den från tvättstugan vet jag inte för den går i ett rör genom pannrummet och vidare.
M-Inredning: Vet att det finns en del trådar om att installera ftx system här på forumet, jag likt många andra hade ingen erfarenhet av detta. Jag har lagt upp bilder och lite info hur jag som en glad amatör gick tillväga när det väl var dags. http://villamorlin.blogg.se/2013/may/installation.html
Tjoa: Isolera rör och allt annat som ger kondensutfällning. Många lagar kan man bryta mot men inte naturlagarna. ;)
sblixten: Sen beror det på var tilluft/frånluft sitter, så att du inte bara ventilerar en liten del av huset.
hahalj: Jo det är ju just det. Pax pallad anges till runt 20 dB, svårt att veta vad det innebär i praktiken.
Fritzell: Slutade med införskaffande av en täckram med inbyggd gummitätning av typen PAX på coop bygg :-)
hahalj: PAX Passad 60 kanske? Verkar ju faktiskt ha precis detta.
Patrick E: Om du ändå ska dra rör och installera FTX så dra ett rör för uteluft (det du kallar frisk luft) till en yttervägg eller taket. Luften på vinden blir varm på sommaren och oftast finns det mycket damm och skräp på en vind. Aggregatet kan du lägga på reglar på takstolarna. Det finns mattor på Biltema att köpa som du kan lägga under för att att minska vibrationer och ljud. Tänk på
JOW: Bra att det blir bättre, bra beslut! Cellplast brinner lätt och bra...
Dagens: Tack för svar Allium, här kommer en uppdatering efter att radonsug och ftx installerats, långtidsmätning är också gjord. Jag valde den billigare ftx lösningen, det blev en heru 100 med kanaler för till/frånluft i alla rum. Luftomsättningen är 0,5/h. Betalade 65000 efter rot. Resultatet.....80 bq årsmedelvärde mot tidigare 390bq :) Känns otroligt skönt, inget rum som räknas till
seniorkonsult: Bastun är husets torraste rum. Varm luft håller mycket mer fukt än kall luft. Vattenångan i luften kondenserar på kalla ytor, bilrutor, fönster etc. Det är därför det är viktigt att ventilera duschutrymmen väl. En 30 minuters dusch släpper ut i liter vatten i form av ånga.I otäta byggnader kan fukten tränga upp på vinden och kondensera på kallare ytor. I ditt fall tror jag att
MTech: Imkanal har jag separat upp genom taket. Ja rök kanalen är nog ingen bra idé! :p
Tjoa: Är det bara F7 filter så spelar det ingen roll. Frågan är väl om det är F7? Kina filter F7? Enligt en källa hos en filtertillverkare köper alla tillverkare i Sverige sina filtermaterial från samma tillverkare av filtermatta (från usa). Det enda de kan välja är vilken färg de vill ha på dem. Någon som sitter inne med mer info? Kan ha tokfel här, men litar hyfsat på källan.
FreddanSkovde: Här hittade jag en sida med massa info om FTX system http://www.soliduct.com/varmeatervinning/ftx-ventilationsbyggsats/c-212_279.htm
steve5432: Ventilation är ett måste, gjorde själv ett misstag när vi bytte garagedörrar mot gamla ganska otäta svängdörrar mot en väldigt tät elektrisk dörr. Innan hade självdraget gått genom dörrarna och ut genom tallriksventilerna på den andra kortsidan. I och med den nya dörren ströps självdraget och vi fick ganska mycket mögel vintertid. Åtgärdades med att sätta ventiler på
seniorkonsult: Beror ju som på vad du har för undertak. om det bara är målat skivtak så kan man såga till en skivbit, ta hål i den, fasa kanterna och måla. Om du vill ha det mindre, foga runt och täckmåla. Kan inte vara något större problem. Det finns säkert kragar av plåt eller plast också. Kolla på nätet.
seniorkonsult: Om du skall ventilera golvet (dvs med fläkt) så krävs ett noggrant utförande enl instruktioner med tättejp och och uppgånga för utluft enl projekterad ritning. Men, om du bara monterar platon med uppvikoch utan organiska material så undviker du ju fukten från marken ochvia betongplattan så det är nog bra. Det är nog då bara att se till att rummet är ventilerat och uppvärmt. För
Ingper: [citat] Nja, "ju mer man lär sig, desto mer inser man hur lite man kan" ;). Min erfarenhet är att det går åt MYCKET luft för att hålla ett annat rum varmt under sådana förutsättningar som du har. Tror jag har kring 250-300m³/h i flöde på min "mellan-våningarna-cirkulation" och en grövre kanal än i dina länkar. Ju lägre temperaturskillnad mellan luften du blåser in och önskad
peroande: Skönt att det löstes och tack för uppdateringen. Alltid trevligt när någon tar sig tid att återrapportera.
etiol: Normalt är det tilluft man sätter så det kyler... Borrmaskin , sticksåg klarar man sig länge på .. Invändigt tallriksventil som du kan justera och utvändigt sätter du en 873827 Biltema.. Eti..
trattalask: Brukar inte ta sånt, eller brukade inte iallafall. Annars finns I3ahco, http://www.i3ahco.se