Har provat att stänga dörren till garaget som egentligen mera är ett förråd samt stänga till luften på nedre plan men känner inte att det drar i till luften på övre plan och det är -8 ute så det bör kännas. Har gamla fönster och vissa har gamla tätnings lister så det kan säkert komma in luft där för det känns i huset att luften är bättre för helt klar drar jag ju ut luft. Frågan är egentligen om det är bättre att dra in luft via ventiler eller via otäta fönster drar det lite överallt som det kanske gör i dag blir det ju inget märkbart kallras nånstans fast nackdelen blir ju att man ventilerar lite okontrollerat men gör det så mycket ? Hur noga är det att justera in flödet från de olika vent donen allt är ju i princip ojusterat i dag men har strypt lite i donet närmast fläkten de andra är fullt öppna har heller ingen koll på hur mycket totala flödet är men skulle vilja få till systemet hyfsat innan jag lånar instrument.
 
Har kopplat in brine så nu är återvinningen i gång för fullt och det märks helt klart att brine blir varmare och luften inne är fräschare är helnöjd hittills. Hela kalaset kostade under 10000 kr vilket jag tycker är helt ok. Förbrukningen på anläggningen ligger på max 35 watt när kompressorn går när den står drar den lite mindre pga lägre brine flöde ca 25 watt vilket gör förbrukningen så låg att det inte finns nån anledning att stänga av cp på sommaren Har inte justerat in vent flöde än men det är på gång.
 
Hur mycket har brinne temperaturen höjts sen du kopplade in den?
 
När kompressorn och dess cp går värms brine med 0,4 grad när den står och brine cirkulerar med extern cp värms brine med drygt 1 grad. Har inte riktigt koll på hur mycket det ger men har kollat i lite gamla loggar och det verkar som brine ligger ca 2 grader varmare nu när inte kompressorn går så mycket för då återladdas ju borran bra. Nu installerade jag inte grejerna för att få varmare brine men det ger ju en hel del och framförallt bra vent till låg kostnad.
 
smurfen72 skrev:
När kompressorn och dess cp går värms brine med 0,4 grad när den står och brine cirkulerar med extern cp värms brine med drygt 1 grad. Har inte riktigt koll på hur mycket det ger men har kollat i lite gamla loggar och det verkar som brine ligger ca 2 grader varmare nu när inte kompressorn går så mycket för då återladdas ju borran bra. Nu installerade jag inte grejerna för att få varmare brine men det ger ju en hel del och framförallt bra vent till låg kostnad.
Du får bättre verkningsgrad på pumpen med ;) Fick höra att ett sådant aggregat motsvarade typ 30m extra borrning.
 
Har hört nått liknande jag med men det beror nog på har man kall brine återvinner ju aggregatet mera och jag tror att det ger mest när inte vp går kontinuerligt. Men den verkade ju ge ca 0,4 grad när kompressorn går men då hade jag rätt varm brine.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.